Науково-технічний збірник «Автомобільні дороги і дорожнє будівництва». Випуск 101, 2017

 

Назва статті

Автор (автори)

Анотація

Abstract.

Сторінки

Особливості польових вишукувань при визначення просторових координат на автомобільних дорогах загального користування

 

Features of full excerpt for definition of space coordinates on roads of general use

Павленко Н.В., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pavlenko N.V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

У статті розглянуто особливості польових вишукувальних робіт з використанням GPS-обладнання при визначенні просторових координат на автомобільних дорогах загального користування на прикладі Харківської області.

Ключові слова: автомобільна дорога, система координат, геоінформаційна система, супутникові спостереження.

 

The article describes the features of the field survey work to use GPS-equipment in determining the spatial coordinates on the public roads of the example of the Kharkov region.

Keywords: road, coordinate system, geographic information system, satellite observations.

 

003-011

Підвищення тріщиностій-кості та деформатив-ності асфальтобетонного покриття автомобільних доріг

 

Strengtheness and deformation of asphalt covered covering of automotive roads increasing

 

Мішутін А.В., д-р тех. наук.,

Лещук О.М.

 

 

 

 

 

 

 

Mishutin A., Dr. Tech. Sci.,

Leschuk O.

 

В статті запропоновано модель поведінки асфальтобетонного покриття конструкції дорожнього одягу під час експлуатації від моменту закінчення капітального ремонту за кожним із критеріїв граничного стану описується зміною коефіцієнту запасу міцності, який залежить від зміни характеристик жорсткості та міцності всієї конструкції у часі. Також з метою підвищення довговічності покриття автомобільних доріг запропоновані матеріалознавчі, конструктивні та експлуатаційні заходи.

Ключові слова: асфальтобетонне покриття, конструкція дорожнього одягу, тріщиностійкість, деформативність, навантаження, транспортний засіб, температура.

 

In the article the model of the behavior of asphalt concrete covering of the design of road clothes during operation from the moment of the completion of major repairs for each of the criteria of the boundary condition is described by changing the coefficient of strength, which depends on changes in the characteristics of rigidity and strength of the entire structure in time. Also, in order to increase the durability of road coverage, material, design and operational measures are proposed.

Key words: asphalt concrete coating, road surface design, crack resistance, deformability, load, vehicle, temperature.

 

012-021

Підвищення довговічності асфальтобетонних покриттів автомобільних доріг

 

Pidvischennya dovgovichnosty asfaltobetonnykh pokrittyv avtomobilnikh dorig

 

Солодкий С.Й. д-р техн. наук Смолянець В.В. канд. техн. наук

 

 

 

 

Solodkyі S.Y., Dr. Tech. Sci., Smolyanets V.V. Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

В роботі запропоновано оцінювати граничний стан асфальтобетонних шарів з позиції тріщиностійкості, на підставі положень кінетичної теорії міцності твердих тіл з урахуванням: часу дії навантаження; диференціації умов роботи за характером навантаження; характеру розподілу коліс транспортних засобів по ширині смуги руху; наявності горизонтальних розтягуючих напружень на поверхні шару; кліматичних, конструктивно-матеріалознавчих-технологічних і транспортних факторів.

Ключові слова: довговічність, асфальтобетонне покриття, розтягуючи напруження, навантаження, температура.

 

The paper proposes to evaluate the limiting state of asphalt-concrete layers relative to crack resistance, on the basis of the positions of the kinetic theory of the strength of solids taking into account: the loading time; Differentiation of working conditions by the nature of the load; Character of wheel distribution of vehicles along the lane width; The presence of horizontal tensile stresses on the surface of the layer; Climatic, constructive-material-technological and transport factors.

Key words: довговічність, asphalt concrete покриття, розтягуючи напруження, навантаження, temperature.

022-032

Підвищення довговічності покриття із щебенево-мастикового асфальтобетону

 

Increasing longevity coated with crushed stone-mastic asphalt concrete

 

Баран С.А.

 

 

 

 

 

 

Baran S.

 

У статті висвітлено питання підвищення довговічності покриття із щебенево-мастикового асфальтобетону, розглянуто основні види дефектів на покритті. Проаналізовано причини передчасного руйнування покриття та розглянуто фактори які чинять комплексний вплив на його довговічність. Описано причини виникнення основних видів дефектів на покритті із щебенево-мастикового асфальтобетону. На основі проведеного аналізу запропоновані практичні пропозиції для підвищення довговічності покриття із щебенево-мастикового асфальтобетону які включають в себе пропозиції по вдосконаленню нормативної бази та проектування покриття,  а також пропозиції технологічного характеру.

Ключові слова: щебенево-мастиковий асфальтобетон, довговічність, дефекти, впливові фактори.

The article deals with questions of increase in durability of a covering from stone mastic asphalt are taken up and main types of defects are given in a covering. It is noted that in researches of the asphalt concrete layers of road clothes devoted behavior in modern service conditions it is possible to allocate 2 main directions. The first of them is devoted to analytical methods of an assessment of durability and reliability of layers from stone mastic asphalt, in the second studying of influence of prescription and technological parameters on technological processes and operational characteristics is considered. The reasons of premature destruction of a covering are analysed and factors which make complex impact on its durability are considered. The causes of main types of defects on a covering from stone mastic asphalt are described. On the basis of the carried-out analysis practical offers for increase in durability of a covering from stone mastic asphalt which include suggestions for improvement of the regulatory base and design of a covering, and also the offer of technological character are offered.

Keywords: stone-mastic asphalt, durability, defects, influential factors.

033-041

Експлуатаційна ефективність використання аеродромних антиожеледних хімреагентів

 

Efficiency of application of aerodrome anti-global chemicals

 

Закревский А.І., канд. техн. наук, Попелиш І.І., канд. техн. наук,
Коритчук С.О.

 

 

Zakrevskyi A., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.),

Popelysh I., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Kоrytchuk S.

 

Високий  рівень безпеки й регулярності  польотів в осінньо-зимовий період експлуатації аеродромів у значній мірі залежить від готовності штучної злітно-посадкової смуги (ШЗПС) до виконання злітно-посадкових операцій, що, у свою чергу, обумовлюється попередженням  утворення ожеледі й видалення снігу різної щільності з аеродромних покриттів в мінімальний термін. Важливим фактором, що визначає час і якість підготовки аеродрому до польотів в таких умовах, а звідси і економічні показники аеропорту, є використання відповідних хімреагентів для запобігання утворення або видалення сніжно-льодових відкладень з аеродромних покриттів.

Ключові слова: аеропорт, аеродромні покриття, ожеледні утворення, реагент

 

The high level of safety and regularity of flights during the autumn-winter period of operation of aerodromes depends to a large extent on the readiness of the artificial runway (runway) for performing take-off operations, which, in turn, is determined by preventing the formation of ice and snow removal with different density of airfield Coatings or their disposal in the shortest possible time. An important factor determining the time and quality of aerodrome preparation for flights in such conditions, and hence the economic parameters of the airport, is the use of appropriate chemicals to prevent the formation or removal of snow-ice deposits from aerodrome coverages.

Keywords: airport, aerodromes coverage, giaze education, reagent

042-048

Системологія організації будівництва

 

Systemomology of organization of construction

 

 

Осяєв Ю.М., канд. техн. наук

 

 

Osiatv Yu., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

Для визначення та вирішення важливих планово – організаційних завдань, а також задач управління будівництвом, яке характеризується багатопараметричністью та багатокритеріальністю, необхідно застосовувати ефективні  методи аналізу, які дає системологія.

Системологія організації будівництва дозволяє забезпечити комплексний підхід на всіх етапах будівельного виробництва.  Вона здійснює концептуальне визначення системогінеза організації будівництва.

В статті визначено напрямок шляху системного підходу до вирішення інженерних, управлінських та планово – економічних задач організації будівництва.

Ключові слова. Системологія, організація будівництва, система, елемент, зв’язки, структура системи, ефективність, аналіз інформації.

 

To determine and solve important planning and organizational tasks, as well as tasks of building management, which is characterized by multiparameter and multicriteria, it is necessary to apply effective methods of analysis that systemology provides.

The system of organization of construction allows to provide a comprehensive approach at all stages of construction. It provides a conceptual definition of the system organization of construction organization.

The article defines the direction of the ways of the system approach to the solution of engineering, management and planning - economic tasks of the organization of construction.

 Keywords. Systemology, organization of construction, system, element, communications, system structure, efficiency, information analysis.

049-056

Аналіз методів оптимізації відношення «час – вартість» для реалізації довгострокових контрактів заснованих на кінцевих показниках

 

Analysis of methods of optimization of ratio «time – value» to implement performance based road maintenance contracts

 

Заворотний С.М., Харченко А.М., кандидат технічних наук

 

 

 

 

 

 

 

Zavorotnii S. M., Kharchenko A.N, Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

В даній статті:

1)                 розглянута класифікація методів оптимізації відношення «час-вартість»;

2)                 вказані основні переваги та недоліки методів оптимізації;

3)                 виконано аналіз методів оптимізації відношення «час-вартість».

Об’єкт дослідження – методи оптимізації відношення «час – вартість».

Мета роботи – виконання аналізу існуючих методів оптимізації відношення «час – вартість» з метою успішної реалізації довгострокових контрактів заснованих на кінцевих показниках в експлуатаційному утриманні автомобільних доріг України.

Методи дослідження – аналітичний, історичний, термінологічний, функціональний системний.

В даній статті розглянуто класифікацію методів оптимізації відношення «час-вартість». Відповідно до класифікації методи поділяються на: математичні (лінійне програмування, динамічне програмування та ін.), евристичні (метод Фондаля, структурна модель та ін.) та змішані (матеевристичні) (генетичний алгоритм, оптимізація «мурашиної колонії», «пошук гармонії» та ін.). Кожен з методів має ряд переваг та недоліків. Так математичні методи дають точні значення, але потребують великої кількості розрахунків. Евристичні – прості в використанні, але не забезпечують глобальної оптимізації. На відміну від цих двох методів змішаний має меншу кількість недоліків, це забезпечується гармонійним поєднанням в ньому математичних та евристичних методів. Таким чином виникає ряд матеевристичних методів оптимізації. Внаслідок проведеного аналізу літературних джерел та методів оптимізації даного відношення було визначено, що найбільш оптимальним та прогресивним методом є змішаний, а саме генетичні алгоритми. Це підтверджується значною кількістю наукових досліджень, в яких генетичний алгоритм розглядається, як основа оптимізаційного процесу.

Ключові слова: довгострокові контракти засновані на кінцевих показниках, експлуатаційне утримання автомобільних доріг, оптимізація, лінійне програмування, генетичний алгоритм.

 

In the givenarticle:

1)       considered classification of methods of optimization of the ratio of time-cost;

2)       listed the main advantages and disadvantages of methods of optimization;

3)       made the analysis of methods of optimization of the ratio of time-cost.

Object o fstudy – methods to optimize the relationship of time – cost.

Objective - performing analysis of existing methods of optimization of relations time – cost with the purpose of successful implementation performance based road maintenance contracts in the operational maintenance of highways of Ukraine.

Research methods – analytical, historical, terminological, functional, systematic.

This article describes the classification of optimization techniques time-cost. According to the classification methods are divided into: mathematical (linear programming, dynamic programming, etc.), heuristic (method Fondale, structural model, etc.) and mixed (meta-heuristic) (genetic algorithm, optimization is ant colony", search for harmony, etc.). Each of the methods has a number of advantages and disadvantages. Mathematical methods give the exact value but require a large number of calculations. Heuristic – easy to use but do not provide global optimization. In contrast to these two methods mixed method has fewer disadvantages this is ensured by a harmonious combination of mathematical and heuristic method. Thus there is a number of meta-heuristic optimization methods. As a result of analysis of literary sources and methods to optimize this relationship has been defined the most optimal and progressive method is mixed, namely genetic algorithms. This is confirmed by the significant number of scientific studies in which the genetic algorithm is considered as the basis of the optimization process.

Keywords: based road maintenance contracts, operational maintenance of roads, optimization, linear programming, genetic algorithm.

057-067

Аналіз основних підходів, які застосовуються

 при оцінці нерухомості

 

Analysis of main approaches used in the

valuation of real estate

 

Козарчук І.А.,

канд. техн. наук

 

 

 

 

Kozarchuk I., Ph.D.

 

У статті проаналізовано фундаментальні підходи, які застосовуються при оцінці нерухомого майна: витратний, дохідний і порівняльний. Досліджено їх особливості, сферу застосування, а також потенційні переваги та недоліки. Зроблено висновок про необхідність удосконалення оціночної діяльності в Україні та окреслено можливі напрямки такого удосконалення.

Ключові слова: оцінка майна, нерухомість, методичний підхід, витратний підхід, дохідний підхід, порівняльний підхід.

 

The article analyzes the fundamental approaches used in the evaluation of real estate: cost approach, income approach and sales comparison approach. Their characteristics, application area and potential advantages and disadvantages are investigated. The conclusion about the necessity of improvement of the evaluation activity in Ukraine is made. Possible directions for such improvement are outlined.

Keywords: property valuation, real estate, methodical approach, cost approach, income approach, sales comparison approach.

068-077

Економічний розвиток виробничого підприємства

 

 

Economic development of manufacturing enterprise

 

Яценко І.В., канд. екон. наук,  Соколова Н.М., канд. екон. наук,  Канін О.П., канд. техн. наук

Yatsenko І., Cand. Econ. Sci. (Ph.D.), Sokolova N., Cand. Econ. Sci. (Ph.D.),
Каnіn  О., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

В роботі надана розробка раціональних методів та моделей економічного розвитку підприємства на базі виявлення та використання резервів виробництва.

Ключові слова: розвиток виробництва, фактори управління підприємством, досягнення ефективності виробництва, резерв

The work provides the development of rational methods and models of economic development of the enterprise based on the identification and use of production reserves.

Key words: development of production, factors of enterprise management, achievement of production efficiency, reserve.

078-087

Управління в умовах платіжної кризи

 

 

 

 

The management in the conditions of payment crisis

 

Яценко Б.І., канд. екон. наук,  Каськів В.І., канд. техн. наук

Малько М.М.  канд. техн. Наук

 

Yatsenko В., Cand. Econ. Sci. (Ph.D.), Каskiv V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Malko M. Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

В роботі розкрито концептуально-методологічні основи комплексного аналізу закономірностей і особливостей платіжної кризи в трансформаційних соціально-економічних системах.

Проведено економіко-статистичне дослідження: доказано та те-оретично обгрунтована наявність специфічного сектору немонетарної економі-ки України, який в господарській діяльності широко використовує немонетарні розрахунки: бартер, взаємозаліки, заборгованість, грошові сурогати. На основі компаративних досліджень виділено шість етапів розвитку немонетарної еко-номіки. Доведено циклічний характер немонетарних розрахунків між економіч-ними агентами. Досліджено та пояснено явище соціальних боргів.

Розроблено пропозиції щодо підвищення ефективності політики трансфо-рмацій та її антикризової складової. Обгрунтовується необхідність введення для подолання  кризової депресивності.

Ключові слова: соціально-економічна система, трансформація, державна політика, платіжна криза, немонетарна економіка, бар-тер, взаємозалік, заборгованість, цикл.

 

The thesis discloses the conceptual and methodological basis for comprehen-sive analysis of regularities and peculiarities of payment crisis in transformational social and economic systems.

The empiric economic and statistical research has been conducted and exis-tence of а specific sector of non-monetary economy of Ukraine that used non-monetary payment like barter, mutual settlements, arrears and cash equivalent has been argued. On the basis of comparative studies the six stages for development of non-monetary economy have been identified. The cyclic character for non-monetary payments between economic agents has been proven. The phenomenon of social debts has been studied and explained.

The proposals on increase of effectiveness of policy for transformation and its anti-crisis component have been made. The necessity of special legal regimes to overcome regional crisis depression has been proved.

Кеу words: social and economic system, transformation, region, government regional policy, payment crisis, non-monetary economy, barter, mutual settlements, arrears, cycle.

088-098

Практичні методи підвищення стійкості асфальтобетонного покриття до колії на

Транспортних спорудах

 

Practical methods of improving asphalt concrete coating stability to collection

To transportation sports

 

Онищенко А.М., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

 

Onyschenko A., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

В статті наведені особливості з проектування зернових складів асфальтобетонних сумішей, а саме при: проектуванні оптимального зернового  складу асфальтобетонної суміші; проектування зернового складу асфальтобетону підвищеної колієстійкості з оптимізацією за показником розрахункового строку служби; визначення показника стікання щебенево-мастикової суміші від термінів її зберігання і транспортування; контролюванні температури доставленої на об’єкт суміші в кузові транспортного засобу; контролюванні властивостей асфальтобетонної суміші при її укладанні та ущільненні.

Ключові слова: асфальтобетон, колієстійкість, проектування зернового складу, температура, транспортування, ущільнення.

 

In the article the peculiarities on designing grain compositions of asphalt-concrete mixtures are given, namely: designing the optimal grain composition of the asphalt-concrete mixture; Design of the grain composition of asphalt concrete of increased flakiness with optimization in terms of the estimated service life; Determination of the flow rate of the crushed-grained mixture from the time of its storage and transportation; Control of the temperature of the mixture delivered to the object in the body of the vehicle; Control of the properties of the asphalt-concrete mixture during its packing and compaction.

Key words: asphalt, rooting resistent, designing grain composition, temperature, transportyrovka, seal.

099-115

Визначення найбільш ефективного методу

розрахунку стійкості укосів

 

Definition of the most effective method

of calculation slope stability

Савенко В. Я, докт. техн. наук, Дахуа Л.

 

 

 

 

Savenko V., Dr. Tech. Sci.,

Dahua L.

 

В статті наведені основні положення та порівняння існуючих методів розрахунку стійкості укосів з використанням чисельного моделювання. Порівняльним аналізом встановлено переваги використання кожного методу.

Ключові слова: метод граничної рівноваги, метод зниження міцності, метод кінцевих елементів, стійкість укосів.

 

The article presents the main provisions and comparison of existing methods for calculating slope stability using numerical simulation. Comparative analysis has established the advantages of using different methods.

Key words: maximum equilibrium method, method of strength reduction, finite element method, stability of slopes.

116-127

Теоретико-множинні моделі моніторингу процесів доставки вантажів автомобільним транспортом

 

Theoretical-multiple models of monitoring of cargo delivery processes by automobile transport

Алєксєєнко О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alekseienko O.

 

Для управління процесами виконання транспортної послуги, а саме доставки вантажів автомобільним транспортом необхідно застосовувати оперативний моніторинг подій з транспортними засобами та вантажами для наступного аналізу й прийняття рішення.

Ключові слова: інформаційний моніторинг, процес доставки вантажів, графік доставки вантажів

 

Abstract. To control the process performance of transport services such as delivery of goods by road is necessary to use efficient monitoring events from vehicles and cargo for further analysis and decision-making.

Keywords: Information monitoring, process of delivery of goods, schedule of delivery of goods

128-134

Обґрунтування маршруту перевезень вантажів автомобільним транспортом

 

Substantiation of route of cargo transportation by road transport

 

Івасишина Н.В., канд. екон. наук., Додух К.М., Пальчик А.Д.

 

 

 

Ivasyshyna N., Cand. Econ. Sci. (Ph.D.), Dodukh K., Palchyk A.

 

Розглянуто вплив параметрів автомобільних доріг на швидкість руху автомобілів по  її елементарним ділянкам. Швидкість руху по елементарній ділянці автомобільної дороги. визначаеться геометричними елементами дороги та інтенсивністю руху автомобілів. Сума проїзду елементарних ділянок автомобільних доріг, що входять у маршрут, буде складати час  його проїзду. Мінімальний час проїзду маршруту буде критерієм для його вибору.

Ключові слова: автомобільна дорога, мапшрут, швидкість, автомобіль, час проїзду, мінімальній час проїзду.

 

The influence of road parameters on vehicle speed at elementary sections has been reviewed. The speed of movement on elementary part of road. These sections are identified by geometrical parameters of road and density of car traffic. The sum of traveled elementary road sections, which are included to the itinerary, will constitute the passage time. The minimal time of travel through the itinerary will be the criterion for its selection.

Key words: road,itinerary,speed, vehicle, passage time, minimal time of travel

135-145

Застосування методу комплексної оцінки якості виконання проекту надання транспортних послуг

 

Application of the method of comprehensive evaluation of quality of carriage of transport services project implementation

 

 

Чечет А.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

Chechet A.

 

В статті розглянуті основні проблеми пасажирських перевезень транспортом загального користування в контексті розроблення методики комплексної оцінки якості виконання проекту надання транспортних послу в місті щодо покращення надання транспортних послуг та комфортності населення.

Мета роботи – є розробка теоретичних підходів та удосконалення методу щодо оцінки якості виконання проектів щодо надання транспортних послуг в малих містах транспортом загального користування.

Предмет дослідження – методика комплексної оцінки якості виконання проекту надання транспортних послуг.

Об’єкт дослідження – процеси управління проектами надання транспортних послуг з урахуванням оцінки якості виконання проектів.

Управління якістю проекту є одним із найважливіших параметрів проекту, якими можливо і необхідно управляти, поряд з часом, вартістю і ресурсами є його якість. Якість виконання проекту визначається не тільки натуральними, а й вартісними показниками, перш за все їх ефективністю, тобто співвідношенням результатів і витрат.

Оцінка проекту проводиться на ключових етапах реалізації проекту, відповідно аналізуються причини досягнення/не досягнення запланованих результатів та дає можливість оцінити ефективність проекту та сформулювати рекомендації для подальших проектів.

Відповідність якості виконаного проекту здійснено на основі двоступеневого алгоритму оцінки якості виконання проекту та із застосуванням шкали стандартних оцінок бажаності Є. Харрінгтона.

Методику оцінки якості виконання проекту доведений при реалізації «Проект облаштування та реконструкції зупинок громадського транспорту у м. Фастів».

Впровадження у практичну діяльності міської ради методики оцінки якості виконання проекту за критеріями виконання проектів (враховуючи цільове використання коштів, терміни виконання проекту, якість виконання проекту щодо безпечності та комфортності надання транспортних послуг), дозволило оцінити рівень та якість виконання проекту за наявної експертної інформації.

Результати статті можуть бути використані в подальших наукових дослідженнях.

Ключові слова: проект, програма, надання транспортних послуг, метод, оцінка якості, управління проектом.

 

The article deals with the main problems of passenger transportation by public transport in the context of developing a methodology for the comprehensive assessment of the quality of project implementation of the provision of a transport ambassador in the city in order to improve the provision of transport services and comfort of the population.

The purpose of the work is to develop theoretical approaches and improve the method for assessing the quality of project implementation in providing transport services in small cities by public transport.

The subject of the study is the methodology of the integrated assessment of the quality of the project implementation of the provision of transport services.

Object of research – the processes of project management of providing transport services, taking into account the quality assessment of projects.

Project quality management is one of the most important parameters of the project, which it is possible and necessary to manage, along with the time, cost and resources, is its quality. The quality of the project is determined not only by the natural but also by the cost indicators, especially their efficiency, that is, the ratio of results and costs.

The project evaluation is carried out at key stages of the project implementation; accordingly, the reasons for achieving/not achieving the planned results are analyzed and it gives an opportunity to evaluate the project's effectiveness and formulate recommendations for further projects.

Compliance with the quality of the project is based on a two-stage algorithm for assessing the quality of project implementation and using the standard scale of desirability of E. Harrington.

The methodology for assessing the quality of the project implementation has been proven during the implementation of the "Project of the arrangement and reconstruction of public transport stops in the city of Fastov".Implementation of the methodology for assessing the quality of project implementation according to the criteria for project implementation (taking into account the intended use of funds, the terms of the project implementation, the quality of the implementation of the project on the safety and comfort of transport services provision) made it possible to assess the level and quality of the project implementation on the basis of available expert information.

The results of the article can be used in further research.

Keywords: draft, program, transport services, method, quality assessment, project management.

146-158

Метод відновлення пропусків в гідрохімічних

часових рядах

 

Method for reconstruct unceasing gaps in hydrochemical time series

 

 

Артеменко В.А., Петрович В.В., канд. техн. наук

 

 

 

Artemehko V., Petrovych V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

Розроблено метод відновлення суцільних прогалин в гідрохімічних часових рядах. 

Об'єкт дослідження: ряди середньодобових значень концентрацій нітратних та аммонійних йонів, мг / л. 

Мета роботи: розробка методу відновлення надвеликих пропусків у часових рядах гідрохімічних даних по ряду витрат води. 

Метод дозволяє відновлювати прогалини в рядах на термін один рік і більше. 

Ключові слова: гідрохімічні та гідрологічні часові ряди, витрата води в річці, відновлення безперервних пропусків в гідрохімічних рядах за довгостроковий період.

 

Designed method allows adeguately reconstruct unceasing gaps in different hydrochemical time series for period one year and more.

Object of the study there are time series of water discharge and concentration of  [NO3-] and  [NH4+] ions.

Purpose of the study there is development of the method of the reconstruction very-large-slace gqp given  concentration time series by water discharge time series.

Keywords: hydrochemical time series, water discharge, unceasing gaps reconstru tion.

159-168

Особливості соціально-екологічної оцінки проекту реконструкції дороги в урбанізованому

Та позаміському середовищі

 

Features socio-environmental assessment reconstruction roads in urban and non-urban environment

 

Зюзюн В.І., Парасюк Л.В., Кравець О.Ю.

 

 

 

 

 

 

 

Ziuziun V., Parasiuk L., Kravets О.

 

Проведено аналіз основних видів проектів, що фінансуються Світовим банком. Визначено механізм екологічної та соціальної оцінки проектів відповідно до умов фінансування Світового банку. Визначено нормативно-правові вимоги до соціально-екологічного впливу проектної діяльності. Здійснено екологічну та соціальну оцінку проекту реконструкції автомобільної дороги М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці від м. Бориспіль до м. Лубни.

Ключові слова: автомобільна дорога, навколишнє середовище, екологічний та  соціальний вплив, викиди шкідливих речовин, урбанізоване середовище.

 

 

The analysis of the main types of projects funded by the World Bank. The mechanism of environmental and social assessment of projects under the terms of the financing of the World Bank. Defined regulatory requirements for social and environmental impacts of the project activity. Done environmental and social assessment of the project of reconstruction of highway M-03 Kyiv-Kharkiv-Dovzhansky the area from the city. Borispol city. Lubni.

Keywords: road, environment, environmental and social impacts, emissions, urban environment.

169-178

Метод оцінки геоекологічного стану використання земель населених пунктів

 

Method of estimation of the geological state of the use of land of settled points

 

Мамонов К.А., д-р екон. наук, Савенко В.Я., д-р техн. наук,

Корнієць А.В.

 

 

Mamonov K., Dr. Econ. Sci.,

Savenko V. Dr. Tech. Sci.,

Korniiets A.

 

Метою статті є розробка методу оцінки геоекологічного стану використання земель населених пунктів. Запропоновані етапи щодо розробки методу оцінки геоекологічного стану використання земель. Визначені інтегральні екологічний та показник використання земель населених пунктів, що дозволило створити системне середовище для підвищення ефективності землекористування.

Ключові слова: геоекологічний стан, використання земель населених пунктів, метод

 

The purpose of the article is to develop a method for estimating the geoecological state of land use of settlements. The proposed stages of developing a method for assessing the geoecological state of land use. Integrated ecological and land use indicators have been determined, which allowed to create a systemic environment for improving the efficiency of land use.

Keywords: geoecological state, use of settlements, method

179-187

Технології охорони навколишнього середовища при застосуванні золошлакових сумішей в дорожньому будівництві

 

Waste еnvironmental protection technology in applying slag mixtures in road construction

 

Мозговий В.В., д-р техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

 

Mozhovyi V., Dr. Tech. Sci.

 

У статті розглянуто питання утилізації відходів ТЕЦ шляхом використання останніх в якості будівельних матеріалів для дорожнього будівництва. Показана можливість використання золошлакових сумішей ТЕС в якості дрібних та крупних заповнювачів у різноманітних розчинах та сумішах загально-будівельного та дорожнього призначення. а також при влаштуванні неукріплених та укріплених щебеневих і гравійних шарів основ дорожніх одягів. Крім того як компоненти в’яжучого золошлакові суміші також можуть бути використані у виготовленні шлаколужних цементів на заміну традиційного портландцементу.

Об’єкт дослідження – золошлакові суміші.

Мета роботи – утилізація відходів ТЕЦ шляхом застосування їх в дорожньому будівництві.

Ключові слова: утилізація, золошлакові відходи тец, дорожнє будівництво

 

The article deals with questions by using CHP past as building materials for road construction. The possibility of using mixtures of TPP ash as fine and coarse aggregate in different solutions and mixtures general construction and road use. and when the device unfortified and fortified crushed stone and gravel layers foundations pavements. Also as components zoloshlakovi binder mixture can also be used in the manufacture of cement shlakoluzhnyh to replace traditional Portland cement.

The object of study – ash slag mixture.

Purpose - utilization CHP waste management through their use in road construction.

Research methods - analytical and experimental.

Keywords: utilization, ash slag mixture WASTE of CHP road construction

189-197

Екологічна оптимізація піроелектрохімічної переробки сульфідно-оксидної металургійної сурм’яної сировини

 

Ecological optimization of pyroelectrochemical processing of sulphide-oxide metallurgical antimony raw materials

 

Мустяца О.Н., канд. хіміч. наук

 

 

 

 

 

 

 

 

Mustiatsa O., Cand. Сhem. Sci. (Ph.D.)

 

Відомо широке і різнобічне застосування сульфідів і оксидів металів в різних галузях сучасної техніки. Більшість з цих матеріалів є єдиними, а в деяких випадках і поширеними мінералами - основними складовими руд сировинної бази кольорової металургії. Переробка їх ведеться в основному двома промисловими методами: піро- і гідрометалургійним, які мають багато еколого-економічних недоліків. Всебічний аналіз ставить завдання розробки принципово нової технології, яка б забезпечувала максимальне виділення металів, використовувала в виробництві вторинну сировину і відходи, яка б сприяла покращенню екології виробництв. Велика теоретична і експериментальна база надала можливість запропонувати електролітичне розкладання сульфідно-оксидних розплавів кольорових металів з високими еколого-економічними показниками. Комбінована піроелектрохімічна технологія полягає в використанні електролізерів замкненого типу з додатковим отриманням в анодному просторі парів сірки, які конденсуються і є додатковим товарним продуктом, а також отриманні будівельних матеріалів з відвальних шлаків, що є основними складовими прогресу технології за замкненим циклом в кольоровій металургії. Істотне оздоровлення екологічного стану за рахунок скорочення площ, які використовуються для відвалів і зливних озер, а також отримання товарної сірки, що не отруює атмосферу і все навколишнє сірчистим газом, отримання будівельних матеріалів з відвальних шлаків - є тими екологічними оптимізаторами, що надають суттєву перевагу запропонованій технології за замкненим циклом в кольоровій металургії.

Ключові слова: екологія, сульфіди, оксиди, розплави, електроліз, замкнений цикл.

 

A wide and comprehensive application of sulfides and oxides of non-ferrous metals is known in various branches of modern technology. Most of these materials are the only, and in some cases, common minerals - the main components of the ores of the raw materials base of non-ferrous metallurgy. Their processing is carried out mainly by two industrial methods: pyro- and hydrometallurgical, which have many ecological and economic disadvantages. A comprehensive analysis raises the task of developing a fundamentally new technology that would ensure the maximum extraction of metals, use secondary raw materials and waste in production, which would improve the ecology of production. A large theoretical and experimental base made it possible to propose electrolytic decomposition of sulfide-oxide melts of non-ferrous metals with high ecological and economic indices. The combined pyroelectrochemical technology consists in the use of electrolyzers of closed type with additional production of sulfur vapors in the anode space, which condense and are an additional commercial product, and the production of building materials from waste slag, which are the main components of the progress of closed-cycle technology in non-ferrous metallurgy. The significant improvement of the ecological state due to the reduction of areas used for dumps and drainage lakes, as well as the receipt of commodity sulfur, which does not poison the atmosphere and everything surrounding sulfur dioxide, the receipt of building materials from waste slag - are environmental optimizers that determine the advantage of the proposed technology with Closed cycle in non-ferrous metallurgy.

Keywords: ecology, sulfides, oxides, melts, electrolysis, closed cycle.

198-209

210-217