Науково-технічний збірник «Автомобільні дороги і дорожнє будівництва». Випуск 100, 2017

 

Назва статті

Автор (автори)

Анотація

Аннотация

Abstract.

Сторінки

Математична модель розподілу вологості ґрунтів у робочому шарі високих насипів з врахуванням інфільтрації вологи дощів

 

Mathematical model distribution soil humidity in the working layer high embankments taking into account moisture infiltration of the rain

 

 

Каськів В.І., канд. техн. Наук

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaskiv V.I., Cand. Eng. Sci. (Ph.D)

 

 

На основі теоретичних і експериментальних досліджень побудовано математичну модель розподілу вологості ґрунтів робочого шару високих насипів автомобільних доріг. Встановлено характер впливу вологи опадів на ґрунти земляного полотна, який включає в себе визначення інтенсивності дощів, величини і глибини інфільтрації, розподілу вологості при наявності неводотривкого і водотривкого дорожніх одягів.

Ключові слова: автомобільна дорога, високий насип, вологість, ґрунт, дощ, інфільтрація, математична модель, робочий шар.

 

На основании теоретических и экспериментальных исследований построена математическая модель распределения влажности грунтов рабочего слоя высоких насыпей автомобильных дорог. Установлен характер влияния осадков на грунты земляного полотна, который включает в себя определение интенсивности дождей, величины и глубины инфильтрации, распределения влажности при наличии водопроницаемой и водонепроницаемой дорожной одежды.

Ключевые слова: автомобильная дорога, высокая насыпь, влажность, грунт, дождь, инфильтрация, математическая модель, рабочий слой.

Because of theoretical and experimental researches the mathematical model of distribution of soil moisture of working layer high embankments of highways is constructed. The character of influence of rains on soils of the subgrade is established which includes the definition of intensity of rains, magnitude and depth of infiltration, distribution of moisture for want of availability of water-permeable and water-impermeable road pavement.

Key words: road, high embankment, moisture, soil, rain, infiltration, mathematical model, working layer.

 

003-010

Формування навичок читання рельєфу місцевості за топографічними картами

 

Creation of reading skills of terrain relief from topographic maps

 

Мусієнко І.В., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

Musiienko I.V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

У статті основну увагу приділено формуванню навичок читання рельєфу місцевості по топографічних картах і планах в електронному або паперовому вигляді.

Об'єкт дослідження - топографічна карта (план).

Мета роботи - з обширного курсу топографії та геоморфології виділити, структурувати і сформувати знання, по вмінню уявного перетворення 2D інформації на топографічній карті (плані) в 3D інформацію для вирішення практичних інженерних задач в будівництві.

У статті зроблена спроба з'єднання деяких законів геоморфології з топографією. Геоморфологічні особливості екзогенного флювіального рельєфу переведені в закономірності змін кривизни горизонталей. Це зроблено з метою вдосконалення навичок читання рельєфу місцевості по горизонталях. Для повноти інформації структуровані знання з топографії за ознакою формування навички читання рельєфу місцевості за такими розділами: 1) перетин горизонталей; 2) умовні знаки, пов'язані з рельєфом місцевості; 3) масштаб; 4) елементи рельєфу.

В якості практичної реалізації отриманих знань запропоновано алгоритм оконтурювання площі водозбірного басейну з метою проектування водопропускної споруди через автомобільну або залізну дорогу.

Ключові слова:. топографія, геоморфологія, рельеф, горизонталь, читання рельєфу, топографічна карта, топографічний план

 

В статье сделан упор на формирование навыка чтения рельефа местности по топографическим картам и планам в электронном или бумажном исполнении.

Объект исследования – топографическая карта (план).

Цель работы – из общирного курса топографии и геоморфологии выделить, структурировать и сформировать знания, относящиеся к умению мысленного преобразования 2D информации на топографической карте (плане) в 3D информацию для решения практических инженерных задач в строительстве.

В статье сделана попытка соединения некоторых законов геоморфологии с топографией. Геоморфологические особенности экзогенного флювиального рельефа переведены в закономерности изменений кривизны горизонталей. Это сделано с целью совершенствования навыка чтения рельефа местности по горизонталям. Для полноты информации структурированы знания из топографии по признаку формирования навыка чтения рельефа местности по следующим разделам: 1) сечение горизонталей; 2) условные знаки, связанные с рельефом местности; 3) масштаб; 4) элементы рельефа.

В качестве практической реализации полученных знаний предложен алгоритм оконтуривания площади водосборного бассейна с целью проектирования водопропускного сооружения через автомобильную или железную дорогу.

Ключевые слова: топография, геоморфология, рельеф, горизонталь, чтение рельефа, топографическая карта, топографический план

The article emphasizes the creation of reading skills of terrain relief from electronic or paper topographic maps (plans).

Object of the study – topographic map (plan).

The purpose of the study – to allocate (with structuring and forming) the knowledges from the topography and geomorphology course. These knowledges must create skills of transformation in the mind of 2D information on a topographic map (plan) into 3D information for solving practical engineering problems in building.

The attempts to combine some laws of geomorphology with topography are considered in the article. The geomorphological features of the exogenous fluvial relief are translated into contour line curvature changes regularities. It is done to improve the relief reading skill by contour line. Knowledges from topography is structured by relief reading skill attribute in the following sections: 1) cross-section of contours; 2) conventional signs associated with relief; 3) scale; 4) relief elements.

As a practical implementation catchment basin delineating algorithm is proposed for culvert through the road or railway designing.

Keywords: topography, geomorphology, relief, contour line, relief reading, topographic map, topographic plan

 

011-020

Визначення перспективної інтенсивності руху та розрахункового навантаження в задачах обгрунтування капітального ремонту

 

Identifying promising and estimated traffic load in capital repair problems rationale

Смірнова Н.В.,

д-р техн. наук, Павленко Н.В., канд. техн. Наук

 

 

 

 

 

 

 

Smirnova N.V.,

Dr. Tech. Sci., Pavlenko N.V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

У статті розглянуто процедуру оцінку вихідних даних для розробки техніко-економічних обґрунтувань капітального ремонту на прикладі автомобільної дороги державного значення. Визначено перспективну інтенсивність руху.

Ключові слова: автомобільна дорога, перспективна інтенсивність руху, транспортний потік.

В статье рассмотрена процедура оценки исходных данных для разработки технико-экономических обоснований капитального ремонта на примере автомобильной дороги государственного значения. Определена перспективная интенсивность движения.

Ключевые слова: автомобильная дорога, перспективная интенсивность движения, транспортный поток.

In the article by looking assessment of baseline data for the development of feasibility studies for major repairs on the example of the road of national importance. Identifying the perspective traffic intensity.

Keywords: road, perspective traffic intensity, traffic flow.

 

021-027

Теоретична формула граничної глибини місцевого розмиву біля мостових опор в зв’язних грунтах

 

The theoretical formula for the limiting depth local

еrosion at bridge piers in cohesive soils

Ткачук С.Г.,

докт. техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

Tkachuk S. H.,

Dr. Tech. Sci.

 

 

На підставі аналізу вад існуючих формул місцевого розмиву у зв’язних грунтах, пропонується теоретична залежність для визначення граничної глибини вирви біля мостових опор. В її основу покладена гіпотеза, що вся питома на одиницю об’єму потоку енергія витрачається на роботу по руйнуванню і виносу одиниці об’єму зв’язних наносів з вирви місцевого розмиву.

Ключові слова: місцевий розмив, гранична глибина вирви, зв’язні наноси, місцевий розмив.

На основании анализа недостатков существующих формул местного размыва в связных грунтах, предлагается теоретическая зависимость для определения предельной глубины воронки у мостовых опор. В ней используется гипотеза, что вся удельная на единицу оъёма потока энергия расходуется на работу по разрушению и выносу единицы объёма связных наносов из воронки местного размыва.

Ключевые слова: местный размыв, предельная глубина воронки, связные наносы, местный размыв.

Based on the analysis of drawbacks of existing formulas of local scour in cohesive soils, a theoretical dependence for determining the maximum depth of a crater near the piers. It uses the hypothesis that all the specific per unit flux station energy is spent for work on the destruction and removal of unit volume of cohesive sediment out of local erosion crater.

Keywords: local scour, the maximum depth of the crater, cohesive sediments, local scour.

028-037

Аналіз комбінованої обробки та урівнювання геодезичних, фотограметрічних вимірювань аналітичним способом

 

The analysis of the combined processing and equalizing of geodetic, photogrammetrichesky measurements by analytical way

 

 

Ужвієва О.М.,  канд. техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzhviіeva О.М., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

У статті наведено аналіз комбінованої обробки і зрівнювання геодезичних, фотограмметричних вимірів аналітичним способом. Розглянуто нормальний і рівномірно відхилений випадок зйомки. В якості геодезичної початкової інформації використовуються горизонтальні і вертикальні кути виміряні теодолітом з двох точок базису фотографування на безліч опорних маркірованих точок.

Об'єкт дослідження - геодезичні і фотограмметричні виміри.

Мета роботи - обробка геодезичних і фотограмметричних вимірів.

Метод дослідження - аналітичний метод обробки геодезичних і фотограмметричних вимірів.

Ключові слова: базис фотографування, помилка середнеквадратична, фотограмметричні виміри, фотограмметрична модель

 

В статье приведен анализ комбинированной обработки и уравнивания геодезических, фотограмметрических измерений аналитическим способом. Рассмотрен нормальный и равномерно отклоненный случай съемки. В качестве геодезической исходной информации используются горизонтальные и вертикальные углы измеренные теодолитом с двух точек базиса фотографирования на множество опорных маркированных точек.

Объект исследования – геодезические и фотограмметрические измерения.

Цель работы – обработка геодезических и фотограмметрических измерений.

Метод исследования – аналитический метод обработки геодезических и фотограмметрических измерений.

Ключевые слова: базис фотографирования, среднеквадратическая ошибка, фотограмметрические измерения, фотограмметрическая модель

In article the analysis of the combined processing and equalising geodetic, photogrammetric measurements by analytical way is resulted. The normal and in regular intervals rejected case of shooting is considered. As the geodetic initial information horizontal and vertical corners measured by a theodolite from two points of basis of photographing onset of the basic marked points are used.

Object of the study - geodetic and photogrammetric measurements.

Purpose of the study - processing geodetic and фотограмметрических measurements.

Method of the study - an analytical method of processing geodetic and photogrammetric measurements.

Keywords: basis of photographing, the srednekvadratichesky error, photogrammetrichesky measurements, photogrammetrichesky model

 

038-047

Визначення вологості ґрунту земляного полотна із застосуванням польового  георадару

 

Determination of moisture content of the soil subgrade with the use of field gpr

 

 

Батракова А.Г., д-р техн. наук, Процюк В.О.

 

 

 

 

 

Batrakova A. Н., Dr. Tech. Sci., Protsiuk B. A.

 

 

У статті запропоновано рішення задачі визначення вологості ґрунту земляного полотна із застосуванням польового георадара, обґрунтовано модель, що визначає зв'язок вологості з діелектричною проникністю ґрунту.

Ключові слова: діелектрична проникність, вологість ґрунту земляного полотна.

В статье предложено решение задачи определения влажности грунта земляного полотна с применением полевого георадара, обоснована модель, определяющая связь влажности с диэлектрической проницаемостью грунта.

Ключевые слова: диэлектрическая проницаемость, влажность грунта земляного полотна.

The paper proposes solution of the problem of  the soil moisture content evaluation of a roadbed with the use of a field GPR. A model that determines the relationship between moisture and the dielectric permittivity of the soil is proved.

Keywords: the dielectric permittivity, soil moisture.

 

048-056

Вплив модифікації бітумів на властивості та колієстійкість щебенево-мастикових асфальтове-тонів

 

The bitumen modification influence on the stone mastic asphalts properties and rutting resistance

 

Жданюк В.К., докт. техн. наук, Костін Д.Ю.

 

 

 

 

 

 

 

Zhdaniuk V.K.,

Dr. Tech. Sci., Kostin D.U.

 

 

В статті наведені результати експериментальних досліджень впливу модифікації бітуму полімером «Kraton D1101» та водним катіонним латексом «Butonal NS 198» на фізико-механічні властивості і колієстійкість щебенево-мастикового асфальтобетону виду ЩМА-40.

Об’єкт дослідження – щебенево-мастикові асфальтобетони виду ЩМА-40 приготовлені на основі модифікованих бітумів.

Мета роботи – дослідження впливу модифікації бітумів на показники властивостей та колієстійкість ЩМА-40.

Методи дослідження – стандартні методи визначення фізико-механічних властивостей та колієстійкості асфальтобетонів.

В останнє десятиліття покриття дорожніх одягів, що влаштовані з використанням щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей, зарекомендували себе як найбільш стійкі до транспортних і кліматичних навантажень. На сьогодні залишається недостатньо вивченим вплив модифікації бітумів полімерами на властивості та колієстійкість ЩМА-40. Порівняльний аналіз результатів експериментальних досліджень фізико-механічних властивостей показує, що ЩМА-40 на основі бітуму марки БНД 60/90 з 3 % полімеру «Kraton D1101» характерна в 1,39 рази більше значення границі міцності при стиску за температури 20 ºС, та в 1,74 рази за температури 50 ºС, порівняно з асфальтобетоном на основі не модифікованого бітуму. При цьому, ЩМА-40 на основі бітуму марки БНД 60/90 з 3 % катіонного латексу «Butonal NS 198» перевищує традиційний за показником границі міцності при стиску за температури 20 ºС в 1,35 рази та в 1,6 рази за температури 50 ºС. Застосування полімерів для модифікації бітуму забезпечує зростання колієстійкості досліджуваного ЩМА-40, порівняно з щебенево-мастиковим асфальтобетоном аналогічної гранулометрії на основі бітуму без полімерних модифікаторів. Глибина колії після 30000 проходів колеса в ЩМА-40, приготовленого на бітумі модифікованому полімером «Kraton D1101», зменшується, в 3,07 рази при модифікації бітуму 2 % полімеру та в 3,56 рази при модифікації бітуму 3 % полімеру, порівняно з асфальтобетоном на вихідному бітумі БНД 60/90. Модифікація бітуму катіонним латексом «Butonal NS 198» дещо менш ефективно впливає на колієстійкість ЩМА-40, порівняно з термоеластопластом «Kraton D1101», так, глибина колії в ЩМА-40, приготовленому на бітумі, модифікованому латексом «Butonal NS 198», після 30000 проходів колеса зменшується в 1,9 рази при 2 % полімеру та в 2,25 рази при 3 %, порівняно з асфальтобетоном на вихідному не модифікованому бітумі марки БНД 60/90.

Результати досліджень свідчать про достатньо високу ефективність прийнятих для досліджень полімерних добавок. При збільшенні концентрації полімерних добавок у складі бітуму показники міцності та колієстійкість ЩМА-40 закономірно зростають.

Ключові слова: щебенево-мастиковий асфальтобетон, полімер «kraton d1101», водний катіонний латекс «butоnal ns198», фізико-механічні властивості, гранулометричний склад, колієстійкість.

В статье приведены результаты экспериментальных исследований влияния модификации битума полимером «Kraton D1101» и водным катионным латексом «Butonal NS 198» на физико-механические свойства и колееустойчивость щебеночно-мастичного асфальтобетона вида ЩМА-40.

Объект исследования – щебеночно-мастичные асфальтобетоны вида ЩМА-40 приготовленные на основе модифицированных битумов.

Цель работы – исследования влияния модификации битумов на показатели свойств и колееустойчивость асфальтобетонов.

Методы исследования – стандартные методы определения физико-механических свойств и колееустойчивости асфальтобетонов.

В последнее десятилетие покрытия дорожных одежд, которые устроенные с использованием щебеночно-мастичных асфальтобетонных смесей, зарекомендовали себя как наиболее стойкие к транспортным и климатическим нагрузкам. На сегодня остается не достаточно изученным влияние модификации битумов полимерами на свойства и колееустойчивость ЩМА-40. Сравнительный анализ результатов экспериментальных исследований физико-механических свойств показывает, что ЩМА-40 на основе битума марки БНД 60/90 с 3 % полимера «Kraton D1101» характерны в 1,39 раз большие значения предела прочности при сжатии при температуре 20 ºС и в 1,74 раза при температуре 50 ºС,сравнительно с асфальтобетоном на основе не модифицированного битума. При этом. ЩМА-40 на основе битума марки БНД 60/90 с 3 % катионного латекса «Butonal NS 198» превышает традиционный за показателем предела прочности при сжатии при температуре 20 ºС в 1,35 раз и в 1,6 раз при температуре 50 ºС. Использование полимеров для модификации битума обеспечивает повышение колееустойчивости исследуемого ЩМА-40,сравнительно с щебеночно-мастичным асфальтобетоном с аналогичной гранулометрией на основе битума без полимерных модификаторов. Глубина колеи после 30000 проходов колеса в ЩМА-40, приготовленного на битуме модифицированном полимером «Kraton D1101», уменьшается, в 3,07 раз при модификации битума 2 % полимера и в 3,56 раз при модификации битума 3 % полимера, сравнительно с асфальтобетоном на исходном битуме БНД 60/90. Модификация битума катионным латексом «Butonal NS 198» после 30000 проходов колеса уменьшается в 1,9 раз при 2 % полимера и в 2,25 раз при 3 %, сравнительно с асфальтобетоном на исходном не модифицированном битуме марки БНД 60/90.

Результаты исследований свидетельствуют о достаточно высокой эффективности принятых для исследований полимерных добавок. При увеличении концентрации полимерных добавок в составе битума показатели прочности и колееустойчивость ЩМА-40 закономерно возрастают.

Ключевые слова: щебеночно-мастичный асфальтобетон, полимер «kraton d1101», водный катионный латекс «butоnal ns 198»,физико-механические свойства, гранулометрический состав, колееустойчивость.

 

The results of the experimental study of the bitumen modification by “Kraton D 1101’ polymer and water cationic latex “Butonal NS 198” influence on the properties and rutting resistance of the SMA of the SMA-40 type are given in the article.

Subject of research – stone mastic concretes of the SMA-40 type made on the basis of modified bitumens.

Purpose of work – investigation of the modified bitumens influence on the properties indexes rutting resistance of the SMA-40.

Methods of research – standard methods of the asphalt concrete physical and mechanical properties and rutting resistance determination.

In the last decade the road pavements built with stone mastic asphalt mixes application have shown a good performance as a most stable to traffic and climatic loadings. At the moment the influence of the bitumen modification by polymers on the properties and rutting resistance of the SMAM-40 is not sufficiently investigated. Comparative analysis of the results of the physical and mechanical properties shows that SMA-40 on the bitumen BND-60/90 base with 3 % of polymer “Kraton D 1101” is characterized by in 1/39 times higher compressive strength index at the temperature 20 ºC and in 1/74 times at the temperature 50 º C in comparison with unmodified bitumen. Herewith SMA-40 on the bitumen 60/90 base with 3 % of cationic latex “Butonal NS198” exceeds the traditional one as for compression strength index at the temperature 20 ºC in 1,35 times and at the 50 ºC – in 1,6 times. The polymers application for the bitumen modification provides the rutting resistance increasing of the SMA-40 in comparison with stone mastic asphalt with analogous granulometric composition based on bitumen without polymer modifiers. The rut depth after 30000 wheel passes in SMA-40 made on the bitumen modified by “Kraton D1101” polymer decreases on 3,07 times at the bitumen modification by 2 % of polymer and in 3,56 times at the bitumen modification by 3 % of polymer in comparison with asphalt concrete on the initial bitumen BND 60/90. The modification of bitumen by cationic latex “Butonal NS198” produces less effective influence on the rutting resistance of the SMA-40 in comparison with thermoelastoplast “Kraton D 1101”, thus the rut depth in the SMA-40 made on the bitumen modified by “Butonal NS198” latex after 30000 wheel passes decreases in 1?9 times at the 2 % of polymer and in 2,25 times at 3 % of polymer in comparison with asphalt concrete on the initial bitumen of the BND 60/90 type.

The results of the investigations show the sufficiently high efficiency of the polymer additives accepted for research. With polymer additives concentration increasing in the bitumen composition the indexes of the compression strength and rutting resistance of the SMA-40 are increasing regularly.

Keywords: stone mastic asphalt, polymer «kraton d1101», water cationic latex «butonal ns 198», physical and mechanical properties, granulometric structure, rutting resistance.

057-067

Розрахунковий модуль пружності асфальто-бетону

 

 

The designing module of the asphalt concrete elasticity

 

 

Мозговий В.В., докт. техн. наук, Онищенко А.М., канд.  техн. наук,  Куцман О.М.

Баран С.А.

 

Mozhovyi V.V., Dr. Tech. Sci., Onyshchenko A.M., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Kutsman O.M., Baran S.A.

 

 

У статті розглянуто питання визначення розрахункового модуля пружності, необхідного для розрахунку конструкцій дорожніх одягів. Наведені особливості методики експериментального визначення розрахункового модуля пружності асфальтобетону. Об’єкт дослідження – розрахунковий модуль пружності асфальтобетону.Мета роботи – стандартизація методики визначення розрахункового модуля пружності асфальтобетону.Методи дослідження –експериментальні.

Ключові слова: асфальтобетон, розрахунковий модуль пружності

В статье рассмотрены вопросы определения расчетного модуля упругости, необходимого для расчета конструкций дорожных одежд. Приведенные особенности методики экспериментального определения расчетного модуля упругости асфальтобетона..Объект исследования – Расчетный  модуль упругости асфальтобетона. Цель работы - стандартизация методик определения расчетного модуля упругости асфальтобетон. Методы исследования - экспериментальные.

Ключевые слова: асфальтобетон, расчетный  модуль упругости.

 

The article deals with questions determine the modulus of elasticity required to calculate construction of road pavements. In the article it is shown features methods of experimental determination of the modulus of elasticity of asphalt concrete.

The object of study - Designing module of elasticity of asphalt concrete. Purpose - to standardize methods for determining designing module of elasticity of asphalt concrete. Research methods - experimental.
Key words: asphalt, designing module of elasticity. 

068-076

Управління процесами контакто-образования – гарантія довговічності цементних бетонів

 

Management of contactableone – guarantee of durability of cement concrete

 

 

Редкозубов А. А., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

Redkozubov A. A., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

У статті розглядаються результати теоретичних та експериментальних досліджень впливу фізико-хімічної активації поверхні заповнювачів на довговічність цементних бетонів. Встановлено, що активація кварцового піску розчином хлориду алюмінію та введення в бетонну суміш пластифікатору дозволяють одержувати довговічні цементні бетони.

Ключові слова: заповнювач, гідрати, зона контакту, електрокінетичний потенціал, фізико-хімічна активація, довговічність.

 

В статье рассматриваются результаты теоретических и экспериментальных исследований влияния физико-химической активации поверхности заполнителей на долговечность цементных бетонов. Установлено, что активация кварцевого песка раствором хлорида алюминия и введение в бетонную смесь пластификатора позволяют получать долговечные цементные бетоны.

Ключевые слова: заполнитель, гидраты, зона контакта, электрокинетический потенциал, физико-химическая активация, долговечность.

 

The article considers the results of theoretical and experimental studies of the effect of aggregate surface physical and chemical activation on durability of cement concretes. It was found that activation of quartz sand with a solution of aluminum chloride and addition of a plasticizer into a concrete mixture allows producing durable cement concretes.

Keywords: aggregate, hydrates, contact area, electrokinetic potential, physical and chemical activation, durability.

 

077-084

Вплив температур-ного режиму на процес твердіння литої емульсійно-мінеральної суміші

 

The temperature conditions influence to hardening process of emulsion-mineral mixtures

 

Солодкий С.Й.,  д-р техн. наук,

Сідун Ю.В.,

Волліс О.Є.

 

 

 

 

 

Solodkyi S.Y., Dr. Tech. Sci. Sidun Yu.V., Vollis O.Ye.

 

 

У статті наведені результати визначення швидкості формування тонкошарового покриття з литої емульсійно-мінеральної суміші в різних температурних режимах. Досліджено суміші на бітумних емульсіях, що виготовлені на основі дистиляційного та окисленого бітумів.

Ключові слова: лита емульсійно-мінеральна суміш, когезійна міцність, бітумна емульсія, температурний режим.

 

In the article there are presented the results of formation rate determination for thin coating performed by slurry surfacing system at different temperature modes. There were investigated mixes on bitumen emulsions produced on the base ofdistilled and oxidized bitumens.

Keywords: slurry surfacing, cohesive strength, bitumen emulsion, temperature modes.

In the article there are presented the results of formation rate determination for thin coating performed by slurry surfacing system at different temperature modes. There were investigated mixes on bitumen emulsions produced on the base ofdistilled and oxidized bitumens.

Keywords: slurry surfacing, cohesive strength, bitumen emulsion, temperature modes.

085-090

Вплив масштабного фактора при оцінки міцності бетону при згині

 

The influence of the scale factor in assessing the strength of concrete in flexural

Толмачов С.М., д-р техн. наук, Бєліченко О.А., канд. техн. наук, Захаров Д.С.

 

Tolmachov S.M., Dr. Tech. Sci., Bielichenko O.A., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Zakharov D.S.

 

У статті проведено зіставлення результатів випробувань міцності бетону на зразках балочках з перетином 4х4 та 7х7 см. З’ясовано вплив масштабного фактора на міцність бетону при згині. Встановлено масштабний коефіцієнт для приведення міцності при стиску зразків бетону з половинок балочок розміром 4х4х16 см до міцності стандартного зразка. Показано, що для бетонів з максимальним розміром заповнювача 10 мм при випробуванні на згин масштабним фактором для зразків перетином 4х4...7х7 см можна знехтувати.

Ключові слова: бетон, масштабний фактор, міцність при стиску, міцність при згині, зразки-балочки

В статье приведены сопоставления результатов испытаний прочности бетона на образцах балочках с сечением 4х4 и 7х7 см. Установлено влияние масштабного фактора для приведения прочности при сжатии образцов бетона из половинок балочек размером 4х4х16 см к прочности стандартного образца. Показано, что для бетонов с максимальным размером заполнителя 10 мм при испытании на изгиб масштабным фактором для образцов с сечением 4х4…7х7 см можно пренебречь.

Ключевые слова: бетон, масштабный фактор, прочность при сжатии, прочность при изгибе, образцы-балочки

 

The article compares the results of concrete strength tests on beams samples with cross-sections 4x4 and 7x7 cm. The influence of a scale factor for reducing the compressive strength of concrete samples from beads halves 4х4х16 cm in size to the strength of a standard sample is established. It is shown that for concrete with a maximum filler size of 10 mm in the bend test, the scale factor for samples with a cross section of 4x4...7x7 cm can be neglected.

Keywords: concrete, scale factor, compressive strength, flexural strength, beam samples

 

091-096

Математичне моделювання властивостей металургійних шлаків як дорожньо-будівельного матеріалу

 

Mathematical modeling  of properties of metallurgical slags as road-building material

 

Хрутьба В.О.,

д-р техн. наук, Крюковська Л.І.

 

 

 

 

 

 

Khrutba V. A.,

Dr. Tech. Sci., Kriukovska L.I.

 

 

У статті запропоновано математичні моделі залежності активності металургійних шлаків від їх хімічного складу. Результати моделювання  дозволяють прогнозувати властивості шлаків для  застосування їх як альтернативного дорожньо-будівельного матеріалу. 

Ключові слова: альтернативний дорожньо-будівельний матеріал, металургійний шлак, активність, математичні моделі.

В статье предложены математические модели зависимости активности металлургических шлаков от их химического состава. Результаты моделирования позволяют прогнозировать свойства шлаков для применения их в качестве альтернативного дорожно-строительного материала. 

Ключові слова: альтернативный дорожно-строительный материал, металлургический шлак, активность, математические модели.

In the article mathematical models of metallurgical slag activity depending on their chemical composition proposed. The results of modeling allow predicting characteristics of slag for use as an alternative road-building material.

Keywords: Alternative road-building material, metallurgical slag, activity, mathematical models

 

097-104

Перспективи застосування обігріваємих

аеродромних покриттів

 

Prospects for the use of heated airport pavements

 

 

Закревський А. І., канд. техн. наук, Попелиш І. І., канд. техн. наук, Корітчук С. О.

 

Zakrevskyi A. I., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Popelysh I. I., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Koritchuk S. A.

 

 

Високий  рівень безпеки й регулярності  польотів в осінньо-зимовий період експлуатації аеродромів у значній мірі залежить від готовності злітно-посадкової смуги (ЗПС) до виконання злітно-посадкових операцій, що, у свою чергу, обумовлюється попередженням  утворення ожеледі й видалення снігу різної щільності на аеродромних покриттях або їх видаленням в мінімальний термін. До числа прогресивних рішень в області вдосконалення методів і засобів зимового утримання аеродромів відносять тепловий спосіб, заснований на обігріві штучних аеродромних покриттів за допомогою спеціальних обігріваючих систем.

Ключові слова: аеропорт, аеродромні покриття, ожеледні утворення, системи електрообігріву

 

Высокий  уровень безопасности и регулярности  полетов в осенне-зимний период эксплуатации  аэродромов  в значительной степени зависит от готовности искусственной взлетно-посадочной полосы (ИВПП) к выполнению взлетно-посадочных операций, что, в свою очередь,  предупреждением    образования гололеда и удаления снега разной плотностина аэродромных покрытиях или их удалением в минимальные сроки. К числу прогрессивных решений в области усовершенствования методов и средств зимнего содержания аэродромов относят тепловой способ, основанный на обогреве искусственных аэродромных покрытий с помощью специальных обогреваемых систем.  

Ключевые слова: аэропорт, аэродромные покрытия, гололедные образования, системы электрообогрева.

The High level to safety and regular flight in autumn-winter period to usages aerodrome to a considerable extent for-hungs from readiness of the artificial runway  to you-making someone look fat run operation that, in turn, warning the formation ice and compacted snow on aerodromes  covering or their removing at minimum periods. Some of the innovative solutions in methods and means of improving the winter maintenance airfields include thermal method based on artificial heating airfield pavements heated by means of special systems.

Keywords: airport, aerodromes coverage, giaze education, system electicaiiy heated

 

105-111

Прогнозування зимової слизькості

за обмежених ресурсів

 

Predicting winter slipperiness with limited resources

 

 

Київський В.І., Догадайло О.О., канд. техн. наук

 

 

 

Kyiivskyi V.I. , Dohadailo O.O., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

В статті запропоновано методику перевірки достовірності прогнозів погоди з мережи Інтернет з метою подальшого їх використання для прогнозування випадків утворення зимової слизькості на покриттях автомобільних доріг.

Об’єкт дослідження – прогнози погоди з мережі Інтернет.

Мета роботи – розробити методику для порівняння та перевірки достовірності прогнозів погоди з мережі Інтернет.

Метод дослідження – статистичний аналіз даних з архіву погоди та прогнозів погоди.

Утворення зимової слизькості на покриттях автомобільних дорогах призводить до ДТП, травмування та загибелі людей, знижуються транспортно-експлуатаційні показники автомобільної дороги. Для завчасного попередження негативних наслідків та ефективної боротьби з зимовою слизькістю робітникам дорожньо-експлуатаційних підприємств необхідно мати інструменти для її прогнозування. В умовах обмеженого фінансування таким інструментом можуть стати прогнози погоди з мережі Інтернет. Тому було прийняти рішення визначити достовірність прогнозів погоди. Тестове порівняння показало, що для визначення достовірності прогнозу необхідно розглядати щонайменше один зимовий період. Розроблена методика дозволяє проводити автоматизоване порівняння даних фактичної погоди з архіву та прогнозів погоди, представляючи отримані дані в табличному та графічному вигляді.

Результати статті можуть бути упроваджені в дорожніх підприємствах для визначення достовірних прогнозів погоди.

Прогнозовані припущення щодо розвитку об’єкта дослідження – пошук достовірних прогнозів погоди, на основі яких можна прогнозувати утворення зимової слизькості.

Ключові слова: зимова слизькість, прогноз погоди, боротьба з зимовою слизькістю.

 

В статье предложена методика проверки достоверности прогнозов погоды из сети Интернет с целью дальнейшего их использования для прогнозирования случаев образования зимней скользкости на покрытиях автомобильных дорог.

Объект исследования – прогнозы погоды из сети Интернет.

Цель работы – разработать методику для сравнения и проверки достоверности прогнозов погоды из сети Интернет.

Метод исследования – статистический анализ данных из архива погоды и прогнозов погоды.

Образования зимней скользкости на покрытиях автомобильных дорогах приводит к ДТП, травмированию и гибели людей, снижаются транспортно-эксплуатационные показатели автомобильной дороги. Для заблаговременного предупреждения негативных последствий и эффективной борьбы с зимней скользкостью работникам дорожно-эксплуатационных предприятий необходимо иметь инструменты для ее прогнозирования. В условиях ограниченного финансирования таким инструментом могут стать прогнозы погоды из сети Интернет. Поэтому было принять решение определить достоверность прогнозов погоды. Тестовое сравнение показало, что для определения достоверности прогноза необходимо рассматривать по меньшей мере один зимний период. Разработанная методика позволяет проводить автоматизированное сравнение данных фактической погоды из архива и прогнозов погоды, представляя полученные данные в табличном и графическом виде.

Результаты статьи могут быть внедрены в дорожных предприятиях для определения достоверных прогнозов погоды.

Прогнозируемые предположения относительно развития объекта исследования – поиск достоверных прогнозов погоды, на основе которых можно прогнозировать образование зимней скользкости.

Ключевые слова: зимняя скользкость, прогноз погоды, борьба с зимней скользкостью.

The paper proposes a methodology for the validation of weather forecasts from the Internet to further their use for predicting the cases of the formation of winter slipperiness on the surfaces of roads.

Object of the study – the weather forecasts from the Internet.

Purpose of the study – develop a methodology for comparison and validation of weather forecasts from the Internet.

Method of the study – statistical analysis of data from the archive of weather and weather forecasts.

Education winter slipperiness on surfaces on roads leads to accidents, injuries and fatalities, reduced transport and operational indicators of the road. For early warning of negative consequences and effectively combating winter slipperiness employees of road maintenance companies must have the tools for forecasting. In conditions of limited funding, such a tool can become weather forecasts from the Internet. Therefore, it was decide to determine the accuracy of weather forecasts. The test comparison showed that to determine the reliability of the forecast it is necessary to consider at least one winter. The developed method allows to conduct automated data compare actual weather and weather forecasts, presenting received data in tabular and graphical form.

The results of this article can be used in road companies for the determination of reliable weather forecasts.

Forecast assumptions about the object of study - search for reliable weather forecasts, which can be used to predict the formation of winter slipperiness.

Keywords: winter slipperiness, weather forecast, snow and ice control.

 

112-123

Обгрунтовання деформаційних паказників асфальтобетонного покриття при реконструкції міської вулиці

 

 

Reasonable pokaznikiv deformation of asphalt pavement in reconstruction of a city street

Кузло М.Т.,

докт. техн. наук, Рижук М.В.

 

 

 

 

 

 

 

Kuzlo M. T., Dr. Tech. Sci., Ryzhuk M.V..

 

 

Наведено результати розрахунку дорожнього одягу міської вулиці при заданих модулях пружності верхнього шару покриття та різних інтенсивностях і складу руху транспортних засобів.

Ключові слова: дорожній одяг, допустимий пружний прогин, покриття.

 

Приведены результаты расчета дорожной одежды городской улицы при заданных модулях упругости верхнего слоя покрытия та различных интенсивностях и состава движения транспортных средств

Ключевые слова: дорожна одежда, допустимый упругий прогиб, покрытия

The calculations of urban street road-mat under the given modules of upper layer covering tenacity and different intensities and the content of transport means movement have been presented.

Keywords: road-mat, allowable clastic bending, covering.

124-129

Аналіз факторів, що впливають на колєєстійкість асфальтобетону

 

Analysis of the factors influencing the asphalt concrete cholestanol

 

 

Мишутин А. В.,

д-р техн. Наук

 

 

 

 

Mishutin A.V. Dr. Tech. Sci.

 

 

У статті наведено аналіз різних факторів, що впливають на колієстійкість асфальтобетону, а саме: залежність зсувостійкості від властивостей мінерального частини асфальтобетонної суміші, властивостей в'яжучого і асфальтового в'яжучої речовини. Запропоновано практичні способи підвищення зсувостійкості і стійкості асфальтобетону до колієутворення за рахунок полімер бітумного в'яжучого і мінеральної частини.

Ключові слова: зсувостійкість, колієстійкість, асфальтобетон, асфальтобетонна суміш, навантаження, температура.

 

В статье наведен анализ различных факторов влияющих на колеестойкость асфальтобетона, а именно: зависимость сдвигоустойчивости от свойств минерального остова асфальтобетонной смеси, свойств вяжущего и асфальтового вяжущего вещества. Предложены практические способы повышения сдвигоустойчивости и стойкости асфальтобетона к колееобразованию за счет полимер битумного вяжущего и минеральной части.

Ключевые слова: сдвигоустойчивость, колеестойкость, асфальтобетон, асфальтобетонной смеси, загрузка, температура.

The article analyzes the various factors influencing the flocculation of asphalt concrete, namely: the dependence of shear stability on the properties of the mineral skeleton of the asphalt-concrete mixture, the properties of the binder and asphalt binder. Practical ways of increasing the shear stability and resistance of asphalt concrete to the rutting due to the polymer of bituminous binders and mineral parts are proposed.

Key words: shear stability, stiffness, asphaltic concrete, asphalt-concrete mixture, loading, temperature.

 

130-148

Вплив транспортних засобів

на накопичення залишкових деформацій

в асфальтобетонному покритті

 

Effect of vehicles the accumulation

оf residual strain in asphalt pavement

Сівко В.Й.,

д-р техн. Наук

 

 

 

 

 

 

 

 

Sivko V.Y., Dr. Tech. Sci.

 

 

В статті наведено аналіз існуючих моделей накопичення залишкових деформацій в покритті автомобільних доріг від дії транспортних засобів при високих температурах. Обґрунтована модель для об’єктивного прогнозування колії в асфальтобетонному покритті.

Ключові слова: транспортний засіб, асфальтобетонне покриття, деформація, навантаження, температура.

 

В статье приведен анализ существующих моделей накопления остаточных деформаций в покрытии автомобильных дорог от воздействия транспортных средств при высоких температурах. Обоснованная модель для объективного прогнозирования колеи в асфальтобетонном покрытии.

Ключевые слова: транспортное средство, асфальтобетонное покрытие, деформация, нагрузка, температура.

The article analyzes the existing models of accumulation of residual deformations in the coverage of motor roads from the impact of vehicles at high temperatures. A valid model for objective forecasting of track in asphalt concrete pavement.

Keywords: vehicle, asphalt-concrete coating, deformation, load, temperature.

149-160

Основні напрями та особливості містобудівного розвитку земіель мегаполісу

 

Main trends and features of the land metropolis urban development

 

 

Мамонов К. А., докт. техн. наук, Грек М. О

 

 

 

Mamonov K. A., Dr. Tech. Sci., Hrek M. O.

 

Метою статті є визначення основних напрямів та виявлення особливостей містобудівного розвитку м. Харкова.

Для досягнення поставленої мети вирішуються наступні завдання: визначення напрямів та основних показників містобудівного розвитку м. Харкова; характеристика містобудівних зон міста; визначення функціональних напрямів використання.

Визначені напрями та особливості містобудівного розвитку м. Харкова, враховуючи шляхи розподілу й функціонального використання земель мегаполісу.

Ключові слова: містобудівний розвиток, мегаполіс, розподіл й функціональне використання земель.

 

Целью статьи является определение основных направлений и выявление особенностей градостроительного развития г. Харькова.

Для достижения поставленной цели решаются следующие задачи: определение направлений и основных показателей градостроительного развития г. Харькова; характеристика градостроительных зон города; определение функциональных направлений использования.

Определены направления и особенности градостроительного развития г. Харькова, учитывая пути распределения и функционального использования земель мегаполиса.

Ключевые слова: градостроительное развитие, мегаполис, распределение и функциональное использование земель.

The purpose of this article is to identify main trends and to identify the peculiarities of urban development of the city of Kharkiv.

To achieve this goal the following tasks: definition of the directions and key indicators of urban development of the city of Kharkov; the characteristics of urban zones; definition of the functional areas of use.

Identified areas and features of urban development in the city of Kharkov, given the way distribution and functional land use of the metropolis.

Key words: urban development, urban distribution and functional use of land.

 

161-167

Система управління якістю в технологічних процесах будівництва земляного полотна автомобільних доріг

 

Quality management system in the the roadbed construction process

Славінська О.С., д-р техн. наук, Усиченко О.Ю., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

 

 

Slavinska O.S.,

Dr. Tech. Sci., Usychenko O.Yu., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

У статті розглянуті питання управління якістю в процесі виконання земляних робіт при будівництві автомобільних доріг. Проблема забезпечення якості будівництва земляного полотна може вирішуватись запровадженням системи управління якістю в дорожньо-будівельних організаціях України.

Ключові слова. Система управління якістю, земляне полотно, дорожнє будівництво.

 

В статье рассмотрены вопросы управления качеством в процессе производства земляных работ при строительстве автомобильных дорог. Проблема качества строительства земляного полотна может решаться введением системы управления качеством в дорожно-строительных организациях Украины.

Ключевые слова. Система управления качеством, земляное полотно, дорожное строительство.

 

The questions of quality management in the process of excavation works in the construction of highways are considered. The problem of the quality of roadbed construction can be resolved by introduction of quality management systems in road construction organizations in Ukraine.

Keywords. Quality Management System, roadbed, road construction.

 

168-174

Модель обґрунтування ціни контракту з утримання доріг тривалого строку дії

 

The model for the contract price for

maintenance of roads is a long term

 

Соколова Н.М., канд. екон. наук, Маковська Ю.А.

 

 

 

 

Sokolova N. M., Cand. Eс. Sci. (Ph.D.),

Makovskа Yu. A.

 

 

В останні роки в Україні виконуються наукові дослідження з впровадження контрактів з експлуатаційного утримання автомобільних доріг тривалого строку дії, що засновані не на оплаті за виконані обєми робіт, а на досягненні і підтримці  якісних показників стану доріг. Одними з головних проблем укладання таких контрактів є обґрунтування нормативних рівнів обслуговування елементів доріг та визначення ціни контракту.

В роботі розглянута імітаційна модель та її комп’ютерна реалізація в середовищі Excel 2007, що призначена для вирішення цих проблем. Модель враховує випадковий характер кількості дефектів, часу і вартості їх усунення, які моделюються на основі експертних оцінок ймовірнісних розподілень параметрів випадкових величин.

Ключові слова: контракт тривалого строку дії, експлуатаційне утримання доріг, рівні обслуговування, імітаційна модель, ціна контракту

В последние годы в Украине выполняются научные исследования по внедрению контрактов по эксплуатационному содержанию автомобильных дорог длительного срока действия, основаны не на оплате за выполненные объемы работ, а на достижении и поддержании качественных показателей состояния дорог. Одними из главных проблем заключения таких контрактов является обоснование нормативных уровней обслуживания элементов дорог и определения цены контракта.

В работе рассмотрена имитационная модель и ее компьютерная реализация в среде Excel 2007, предназначенная для решения этих проблем. Модель учитывает случайный характер количества дефектов, времени и стоимости их устранения, которые моделируются на основе экспертных оценок вероятностных распределений параметров случайных величин.

Ключевые слова: контракт длительного срока действия, эксплуатационное содержание дорог, уровни обслуживания, имитационная модель, цена контракта.

In recent years, in Ukraine has been carrying out scientific research into the implementation of Output and Performance-based Contract for Roads, based not on paying for the work done, but on achieving and maintaining high-quality road performance indicators. One of the main problems of concluding such contracts is the justification of the regulatory levels of servicing the road elements and determining the price of the contract.

The simulation model and its computer implementation in the Excel 2007 environment designed to solve these problems are considered. The model takes into account the random nature of the number of defects, time and cost of their elimination, which are modeled on the basis of expert estimates of probabilistic distributions of parameters of random variables.

Keywords: long-term contract, maintenance of roads, service levels, simulation model, contract price.

 

175-186

Інтегральна оцінка впливу просторових факторів на формування, використання та розвиток земель мегаполісу

 

Integrated assessment of the impact of spatial factors on the formation, use and development of land in the metropolis

 

 

Штерндок Е.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shterndok E. S.

 

 

Метою статті є визначення напрямів та реалізація інтегральної оцінки впливу факторів на формування, використання й розвиток земель мегаполісу.

Завданнями представленого дослідження є: визначення напрямів інтегральної оцінки впливу просторових факторів на формування, використання й розвиток земель мегаполісу; реалізація напрямів інтегральної оцінки впливу просторових факторів на формування, використання й розвиток земель мегаполісу.

Запропоновані напрями реалізації інтегральної оцінки впливу просторових факторів на формування, використання та розвитку земель мегаполісу, враховуючи особливості взаємодії між зацікавленими особами. Побудовано модель та визначено інтегральний критерій, що дозволило створити інформаційно-аналітичне та просторове забезпечення для прийняття рішень у сфері земельних відносин мегаполісу.

Ключові слова: інтегральна оцінки, просторові фактори, зацікавлені особи, формування, використання та розвиток земель мегаполісу.

 

Целью статьи является определение направлений и реализация интегральной оценки влияния факторов на формирование, использование и развитие земель мегаполиса.

Задачами представленного исследования являются: определение направлений интегральной оценки влияния пространственных факторов на формирование, использование и развитие земель мегаполиса; реализация направлений интегральной оценки влияния пространственных факторов на формирование, использование и развитие земель мегаполиса.

Предложены направления реализации интегральной оценки влияния пространственных факторов на формирования, использования и развития земель мегаполиса, учитывая особенности взаимодействия между заинтересованными лицами. Построена модель и определен интегральный критерий, что позволило создать информационно-аналитическое и пространственное обеспечение для принятия решений в сфере земельных отношений мегаполиса.

Ключевые слова: интегральная оценки, пространственные факторы, заинтересованные лица, формирования, использования и развития земель мегаполиса.

 

The purpose of this article is to determine directions and implementation of an integrated estimation of influence factors on the formation, use and development of land in the metropolis.

Objectives of the present study are: identify areas of integral assessment of impact of spatial factors on the formation, use and development of land in the metropolis; the implementation of the directions of the integral evaluation of the impact of spatial factors on the formation, use and development of land in the metropolis.

The directions of realization of integral estimation of the influence of spatial factors on the formation, use and development of land in the metropolis, given the nature of interaction between stakeholders. The model is constructed and defined by the integral criterion, which enables development of analytical and spatial support for decision-making in the sphere of land relations of the metropolis.

Key words: integrated assessment, spatial factors, interested persons of formation, use and development of land in the metropolis.

187-195

Кредитування інвестиційних проектів

 

 

 

 

Financing of investment projects

 

 

Яценко І.В., канд. екон. наук,  Соколова Н.М., канд. екон. наук,  Канін О.П., канд. техн. наук

 

Yatsenko I. V., Cand. Eс. Sci. (Ph.D.), Sokolova N. M. Cand. Eс. Sci. (Ph.D.), Kanin O. P., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

Робота присвячена комплексному дослідженню проблем, пов’язаних з діяльністю банків України в сфері інвестиційного кредитування. У роботі визначено сутність, функції, принципи й особливості кредитування інвестиційних проектів. Розкрито методи оцінки ефективності інвестиційних проектів, запропоновано метод оцінки прогнозної інвестиційної кредитоспроможності позичальника, розглянуто інструменти та методи управління проектними ризиками. Проаналізовано сучасний стан банківського інвестиційного кредитування в Україні, розглянуто основні проблеми, які перешкоджають активізації діяльності банків у цій сфері. Запропоновано напрями активізації банківської сфери в інвестиційних процесах.

Ключові слова: інвестиційний кредит, механізм інвестиційного кредитування, інвестиційний проект, проектні ризики, інвестиційна кредитоспроможність позичальника.

Работа посвящена комплексному исследованию проблем, связанных с деятельностью банков Украины в сфере инвестиционного кредитования. В работе определены сущность, функции, принципы и особенности кредитования инвестиционных проектов. Раскрыты методы оценки эффективности инвестиционных проектов, предложен метод прогнозной оценки инвестиционной кредитоспособности заемщика, рассмотрены инструменты и методы управления проектными рисками. Проанализировано современное состояние банковского инвестиционного кредитования в Украине, рассмотрены основные проблемы, препятствующие активизации деятельности банков в этой сфере. Предложены направления активизации банковской сферы в инвестиционных процессах.

Ключевые слова: инвестиционный кредит, механизм инвестиционного кредитования, инвестиционный проект, проектные риски, инвестиционная кредитоспособность заемщика.

The work is devoted to the complex research problems related to the activities of banks of Ukraine in the sphere of investment crediting. The study also identified the nature, functions, principles and features of crediting of investment projects. Disclosed are methods of assessing the effectiveness of investment projects, proposed a method for prognostic assessment of investment creditworthiness of the borrower, are considered tools and techniques for project risk management. Analyzes the current state of Bank investment lending in Ukraine, considers the main issues hindering the revitalization of the banks in this area. The directions of the revitalization of the banking sector in investment processes.

Key words: investment credit, investment credit, investment project, project risks, investment creditworthiness of the borrower.

196-208

Принципи комплексування організаційних і технічних ризиків науково-дослідних проектів

 

The principles of integration of organizational and technical risk research projects

 

Алєксєєнко О.В., Данилевський В.В.

 

 

 

 

 

 

Alieksieienko О.V., Danylevskyі V.V.

 

 

Розглядається вплив організаційно-технічних ризиків на експлуатаційний процес виробів і можливість виникнення транспортних пригод.

Ключові слова: науково-дослідні проекти, діагностичні комплекси, транспортні пригоди.

 

Рассматривается влияние организационно-технических рисков на эксплуатационный процесс изделий и возможность возникновения транспортных происшествий.

Ключевые слова: научно-исследовательские проекты, диагностические комплексы, транспортные происшествия.

The influence of organizational and technical risks in the operational process of products and the possibility of accidents.

Keywords: research projects, diagnostic systems, accidents.

 

209-215

Системна модель забезпечення надійності конструкцій дорожніх одягів

 

The system model supports of the reliability road structures

 

 

Гамеляк І.П.,

д-р техн. наук

 

 

 

 

 

Gameliak I.P.,

Dr. Tech. Sci.

 

У статті використано системний піхід до аналізу надійності конструкцій дорожнього одягу. Наводиться визначення і обґрунтування системної моделі забезпечення надійності конструкцій дорожніх одягів на етапах проектування, будівництва та експлуатації автомобільних доріг.

Ключові слова: системний підхід, модель, конструкція дорожнього одягу, надійність, етапи життєвого циклу.

 

В статье использованы системный подход к анализу надежности конструкций дорожной одежды. Приводится определение и обоснование системной модели обеспечения надежности конструкций дорожных одежд на этапах проектирования, строительства и эксплуатации автомобильных дорог.

Ключевые слова: системный подход, модель, конструкция дорожной одежды, надежность, этапы жизненного цикла

The paper used  system  approach  to analysis reliability of pavement structures. An identification and study system model to ensure reliability of structures pavements during the design, construction and mantanance of highways.

Keywords: system approach, model, pavement design, reliability, life cycle stages

216-227

Напружено-деформований стан товстостінних оболонок при дії локальних дотичних навантажень

 

 

The stress-strain state of thick-walled shells under

The action of local shear loads

 

марчук о.в., доктор техн. наук, Гнєдаш С.В., Левківський С.А.

 

 

 

 

 

 

Marchuk O.V.,

Dr. Tech. Sci., Hniedash S.V., Levkivskyi S.A.

 

 

Розглянуто два підходи до дослідження напружено-деформованого стану товстих циліндричних оболонок. Перший підхід засновано на розділенні циліндричної оболонки по товщині концентричними поверхнями на ряд складових циліндричних оболонок, достатньо тонких, щоб можна було нехтувати зміною їх кривизни по товщині. Для апроксимації шуканих функцій в плані і за товщиною використовують поліноми. Другий підхід засновано на розкладанні переміщень та напружень в плані кінцевого елемента в ряди Фур’є з коефіцієнтами, які є функціями поздовжньої координати оболонки. З використанням розглянутих підходів проведено аналіз напружено-деформованого стану оболонок під впливом локальних дотичних навантажень.

Ключові слова: локальні дотичні навантаження, напружено-деформований стан.

 

Рассмотрены два подхода к исследованию напряженно-деформированного состояния толстостенных цилиндрических оболочек. Первый подход основан на разделении цилиндрической оболочки по толщине концентрическими поверхностями на ряд составляющих цилиндрических оболочек, достаточно тонких, чтобы можно было пренебрегать изменением их кривизны по толщине. Для аппроксимации искомых функций в плане и по толщине используют полиномы. Второй подход основан на разложении перемещений и напряжений в плане конечного элемента в ряды Фурье с коэффициентами, которые являются функциями продольной координаты оболочки. С использованием рассмотренных подходов проведен анализ напряженно-деформированного состояния оболочек под влиянием локальных касательных нагрузок.

Ключевые слова: локальные касательные нагрузки, напряжённо-деформированное состояние.

Two approaches to the study of the stress-strain state of thick cylindrical shells are considered. The first approach is based on the separation of a cylindrical shell over the thickness by concentric surfaces into a number of constituent cylindrical shells that are thin enough to neglect the change in their thickness curvature. The polynomials are used to approximate the unknown functions in plan and in thickness. The second approach is based on the expansion of displacements and stresses in the plan of the finite element in Fourier series with coefficients that are functions of the longitudinal coordinate of the shell. With the use of the approaches considered, the stress-strain state of the shells was analyzed under the influence of local shear loads.

Keywords: local shearing stress load, stress-strain state.

 

228-238

Пропозиції з удосконалення термінологічної

системи транспортної системології (частина 2)

 

Suggestions for improvement of the terminological of the systemology transport system (part 2)

 

 

Петрашевський О. Л., д-р техн. наук

 

 

 

 

 

Petrashevskyi O. L., Dr. Tech. Sci.

 

 

Продовжуємо публікувати варіант сучасної термінологічної системи транспортної термінології і хочемо отримати зауваження та пропозиції щодо змісту і визначень. У статті на базі складених теоретико-множинних моделей сформульовані 15 визначень термінів транспортної системології. Робота буде продовжена в напрямку відкритій пресі, так як написано понад 100 нових формулювань і визначень.

Ключові слова: системологія транспорту, доставка вантажу, сценарій доставки вантажу, процес доставки вантажу.

 

Продолжаем публиковать вариант современной терминологической системы транспортной терминологии и хотим получить замечания и предложения по содержанию и определениям. В статье на базе составленных теоретико-множественных моделей сформулированы 15 определений терминов транспортной системологии. Работа будет продолжена в направлении открытой печати, так как написано более 100 новых формулировок и определений.

Ключевые слова: системология транспорта, доставка груза, сценарий доставки груза, процесс доставки грузов

We continue to publish a version of the modern terminology system of transport terminology and want to receive comments and suggestions on content and definitions. In the article on the basis of the set-theoretic models, 15 definitions of the terms of transport systemology are formulated. The work will continue in the direction of the open press, as more than 100 new formulations and definitions have been written.

Keywords: transport systemology, delivery of cargo (shipment), scenario of shipment, shipment

 

239-249

Розрахунок зсувостійкості асфальтове-тонного

шару на жорсткій основі

 

The shear stability calculations of asphalt layer on a rigid base

 

 

Дорожко Є.В., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

DorozhkoYe.V. Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

Встановлені мінімально допустимі товщини асфальтобетонного шару на жорсткій основі, які необхідно передбачити при конструюванні, для забезпечення зсувостійкості асфальтобетонного шару

Ключові слова: асфальтобетонний шар, жорстка основа, напружено-деформований стан, критерії міцності

Установлены минимально допустимые толщины асфальтобетонного слоя на жестком основании, которые необходимо предусмотреть при конструировании, для обеспечения сдвигоустойчивости асфальтобетонного слоя.

Ключевые слова: асфальтобетонный слой, жесткое основание, напряженно-деформированное состояние, критерии прочности.

The minimum allowable thickness of asphalt concrete layer on a rigid base, which must be considered when designing to shear resistance of asphalt concrete set.

Keywords: asphalt layer, a rigid base, the stress-strain state, the strength criteria.

 

250-254

Проблема критерія деградації елементів

транспортних споруд

 

The problem of the degradation criteria of the engineering structures elements

 

Лантух-Лященко А.І., д-р техн. наук

 

 

 

 

 

Lantuh-Lіashchenko A. I., Dr. Tech. Sci.

 

Стаття присвячена  нагальній проблемі управління надійністю і довговічністю транспортних споруд. Розглядаються сучасні наукові підходи оцінки технічного стану транспортних споруд засновані на аналізі деградації елементів протягом життєвого циклу експлуатації.

Ключові слова: критерій деградації, модель життєвого циклу, марковська модель, тріщиностійкість, надійність

 

Статья посвящена насущной проблеме управления надежностью и долговечностью транспортных сооружений. Рассматриваются современные научные подходы оценки технического состояния транспортных сооружений основанные на анализе деградации элементов в течение жизненного цикла эксплуатации

Ключевые слова: критерий деградации, модель жизненного цикла, марковская модель, трещиностойкость, надежность

 

The article is devoted to the pressing problem of managing the reliability and durability of transport constructions. Modern scientific approaches to assessing the technical condition of transport facilities based on an analysis of element degradation during the life cycle of operation are considered.

Keywords: degradation criterion, life cycle model, Markov model, crack resistance, reliability

255-268

Про методи статичного і динамічного зондування як методи прямого польового визначення коефіцієнта динамічної в’язкості зв’язних ґрунтів

 

About the methods of static and dynamic sounding as methods of direct field determination of the coefficient of dynamic viscosity of cohesive soils

 

Литвиненко А.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytvynenko A. S.

 

У роботі доводиться, що методи статичного і динамічного зондування можуть і повинні бути методами прямого польового визначення такого природного показника зв’язних ґрунтів як їх коефіцієнт динамічної в’язкості. Використання реальних значень коефіцієнта динамічної в’язкості дозволяє в розрахунках міцності і стійкості відмовитися від таких штучних параметрів зв’язних ґрунтів  як кут внутрішнього тертя та зчеплення.

Ключові слова: Зв’язні ґрунти, статичне зондування, динамічне зондування, показник текучості, коефіцієнт динамічної в’язкості.

 

В работе доказывается, что методы статического и динамического зондирования могут и должны быть методами прямого полевого определения такого природного показателя связных почв как их коэффициент динамической вязкости. Использование реальных значений коэффициента динамической вязкости позволяет в расчетах прочности и устойчивости отказаться от таких искусственных параметров связных грунтов как угол внутреннего трения и сцепление.

Ключевые слова: Связные грунты, статическое зондирование, динамическое зондирование, показатель текучести, коэффициент динамической вязкости.

The study proves that the methods of static and dynamic probing can be and should be regarded as the methods of direct field definition of such natural indicator of cohesive soils as dynamic viscosity coefficient. The use of actual values of dynamic viscosity coefficient allows abandoning such artificial characteristics of cohesive soils as an angle of internal friction and adhesion in the calculation of strength and stability.

Key words: Cohesive soils, the static probing, dynamic probing, the turnover rate, the coefficient of dynamic viscosity.

 

269-283

Дослідження стійкості укосів на методами граничної рівноваги і кінцевих елементів.

 

Investigation of slopes stability in the methods of limit equilibrium and finite elements

 

Савенко В. Я., докт. техн. наук, Хаджі Р.,

докт. техн. наук,

Дахуа Л.

 

 

 

Savenko V. Y.,

Dr. Tech. Sci., Hadzhi R.,

Dr. Tech. Sci., Dahua l.

 

 

У статті розглянуто випадок стійкості ділянки автомагістралі А1 (схід-захід) в Алжирі. Це дослідження має на меті оцінку стабілізуючого ефекту чотирьох варіантів посилення, а саме: з шарами нетканого геотекстильного матеріалу; підпірної стінки; палі і попередньо напружені анкери. Авторами виконано порівняння результатів методами граничної рівноваги і кінцевих елементів всіх цих комбінацій для вибору найбільш ефективного укріплення.

Ключові слова: стійкість укосу, геотекстиль, метод кінцевих елементів

В статье рассмотрен случай устойчивости участка автомагистрали А1 (восток-запад) в Алжире. Настоящее исследование имеет целью оценку стабилизирующего эффекта четырех вариантов усиления, а именно: со слоями нетканого геотекстильного материала; подпорной стенки; сваи и предварительно напряженные анкеры. Авторами выполнено сравнение результатов методами предельного равновесия и конечных элементов всех этих комбинаций для выбора наиболее эффективного укрепления.

Ключевые слова: устойчивость откоса, геотекстиль, метод конечных элементов.

The article deals with the case of stability of the highway section А1 (east-west) in Algeria. The present study aims to evaluate the stabilizing effect of the four amplification options, namely: with layers of non-woven geotextile material; Retaining wall; Piles and prestressed anchors. The authors compared the results of all these combinations with the methods of limiting equilibrium and finite elements for choosing the most effective strengthening.

Key words: slope stability, geotextile, finite element method.

 

284-295

Розрахунок стале- залізобетонних нерозрізних прогонових будов мостів з двома залізобетонними плитами на дію нормальної сили з урахуванням повзучості

 

The steel-concrete composite continuous bridge spans with two concrete slabs calculates on the of the normal force with the creep calculation

 

 

Снитко В.П., канд.техн.наук.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snytko V. P., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

У статті розглянута методика розрахунку прогонових будов мостів з двома залізобетонними плитами на дію нормальної сили з урахуванням повзучості бетону.

Об’єкт дослідження: балки прогонової будови сталезалізобетонного мосту моста з двома залізобетонними плитами.

Мета роботи: розробити методику розрахунку перерізів прогонових будов сталезалізобетонних мостів з двома залізобетонними плитами, на дію нормальної сили, з урахуванням повзучості бетону.

Залізобетонну плиту, що розміщується на рівні нижнього поясу стале залізобетонних прогонових будов мостів найбільш доцільно застосовувати в опорних перерізах нерозрізних балок.

Це значно економить витрати металу на прогонову будову, забезпечує місцеву стійкість елементів нижньої плити, а в балках з криволінійним нижнім поясом бетон, що укладений на нижній пояс, ще і вирівнює нижню поверхню для відводу води.

Розглядається сталезалізобетонна балка, в якій сталева частина перерізу об’єднана з двома залізобетонними плитами, що армовані.

У статті наведено результати розрахунку нерозрізної сталезалізобетонної прогонової будови з двома залізобетонними плитами автодорожнього мосту.

Результати статті можуть бути рекомендовані для впровадження при проектуванні і розрахунку мостів.

Ключові слова: прогонова будова мосту , сталезалізобетонна балка з двома залізобетонними плитами, напруження, нормальна сила , повзучість бетону.

В статье рассмотрена методика расчета пролетных строений мостов с двумя железобетонными плитами на действие нормальной силы с учетом ползучести бетона.

Объект исследования: балки пролетного строения сталезалізобетонного моста моста с двумя железобетонными плитами.

Цель работы: разработать методику расчета сечений пролетных строений сталежелезобетонных мостов с двумя железобетонными плитами, на действие нормальной силы, с учетом ползучести бетона.

Железобетонную плиту, которая размещается на уровне нижнего пояса сталежелезобетонных пролетных строений мостов наиболее целесообразно применять в опорных сечениях неразрезных балок.

Это значительно экономит расход металла на пролетное строение, обеспечивает местную устойчивость элементов нижней плиты, а в балках с криволинейным нижним поясом бетон, уложенный на нижний пояс, еще и выравнивает нижнюю поверхность для отвода воды.

Рассматривается сталезалізобетонна балка, в которой стальная часть сечения объединенная с двумя железобетонными плитами, армированные.

В статье приведены результаты расчета неразрезной сталезалізобетонної пролетного строения с двумя железобетонными плитами автодорожного моста.

Результаты статьи могут быть рекомендованы для внедрения при проектировании и расчете мостов.

Ключевые слова: прогонова строение моста , сталезалізобетонна балка с двумя железобетонными плитами, напряжения, нормальная сила , ползучесть бетона.

 

The method of composite continuous bridge spans with two reinforced concrete slabs on the normal force action on the basis of creep is considered in the article Object of study is composite continuous bridge spans with two reinforced concrete slabs.

Objective is to develop a methodology for calculating sections spans is the action of the normal force considering concrete creep.

Concrete slab, which is located at the lower zone composite bridge spans most advisable to use a reference sections of continuous beams.

This saves on the cost of metal spans, provides local resistance elements of the bottom plate, and curved beams with concrete bottom belt, which concluded at the lower zone also aligns the bottom surface for water drainage.

Сonsider the composite beam, which section of the steel combined with two reinforced concrete slabs.

The results of calculation composite beam continuous span with two slabs of reinforced concrete road bridge.

The results of the article can be recommended for implementation in the design and calculation of bridges.

Keywords: bridge spans, composite beam with two reinforced concrete slabs, tension, normal strength, creep of concrete.

 

 

296-306

Дослідження зсувних процесів на схилах закарпаття

фотограмметричними методами

 

Research of landslide processes on the slopes of zakarpattia by methods of photogrammetry

 

Тимченко О.М., канд. техн. наук

 

 

 

 

 

Tymchenko O.N., Ph.D.

 

В статті розглянуто особливості дослідження зсувних процесів на схилах Закарпаття фотограмметричними методами.

Обєкт дослідження – зсувні зміщення на Солотвинський западині.

Мета роботи – визначення зсувних зміщень на Солотвинський западині за допомогою фотограмметричних методів і експериментальна оцінка точності визначення зсувних зміщень за наземними фотознімками.

Метод дослідження – фотограмметричний метод визначення зсувних зміщень.

Прогнозні припущення щодо розвитку об’єкта дослідження – розробка методики спостережень за зсувними процесами фотограмметричними методами.

Ключові слова: дослідження, зсувний процес, зміщення, фотограмметричний метод.

 

В статье рассмотрены особенности исследования оползневых процессов на склонах Закарпатья фотограмметрическими методами.

Объект исследования – оползневые смещения на Солотвинской впадине.

Цель работы - определение оползневых смещений на Солотвинской впадине с помощью фотограмметрических методов и экспериментальная оценка точности определения оползневых смещений по наземным фотоснимкам.

Метод исследования - фотограмметрический метод определения оползневых смещений.

Прогнозные предположения относительно развития объекта исследования - разработка методики наблюдений за оползневыми процессами фотограмметрическими методами.

Ключевые слова: исследование, оползневой процесс, смещение, фотограмметрический метод.

In the article the features of research of landslide processes are considered on the slopes of Zakarpattya by methods of photogrammetry.

Object of the study – landslide distortions on Solotvynskoy mountain trench.

Purpose of the study – to determine landslide distortions on Solotvynskoy mountain trench by methods of photogrammetry and experimental estimation of positioning accuracy of landslide distortions after surface photos.

Method of the study – method of photogrammetry for determination of landslide distortions.

Forecast assumptions about the object of the study – to develop observing technique of landslide processes by methods of photogrammetry.

Key words: research, landslide process, distortion, method of photogrammetry

307-315

Рівень та основні причини аварійності на

вулично-дорожній мережі

 

The level and major causes of accidents on

The road network

Коваленко Л.О., канд. техн. наук.

 

 

 

 

 

Kovalenko L. О., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

Стаття присвячена аналізу впливу дорожніх умов та параметрів транспортного потоку на стан аварійності на вулицях міста. Розглянуто зміну кількості дорожньо-транспортних пригод у часі та основні причини ДТП.

Ключові слова: безпека руху, автомобільна дорога, дорожньо-транспортні пригоди, транспортний потік.

 

Статья  посвящена  анализу  дорожных  условий  и  параметров  транспортного потока на состояние аварийности на городских улицах. Рассмотрены изменения количества дорожно-транспортных происшествий во времени и основные причины ДТП.

Ключевые слова: безопасность движения, автомобильная дорога, дорожно-транспортные происшествия, транспортный поток

This article deals with the impact of road conditions and the parameters of traffic flow on the accident rate on urban streets. The changes in the number of road accidents in time and the main causes of accidents are considered.

Key words: traffic safety, road, road accidents, traffic flow.

 

316-321

Особливості врахування характеристик дорожніх умов при моделюванні експлуатаційних показників транспортних засобів на маршруті

 

The peculiarities of road conditions characteristics consideration for the simulation of vehicles operational performance on route

 

 

Матейчик В.П.,

д-р техн. наук, Цюман М.П., канд. техн. наук, Шевчук І.О., Руденко Д.Є., Старинець Л.М.

 

 

 

 

Mateichyk V.P., Dr. Tech. Sci., Tsiuman M.P., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.),
Shevchuk I.O.,
Rudenko D.Ye., Starynets L.M.

 

 

У статті розкрито особливості врахування впливу дорожніх умов, що характеризуються коефіцієнтом дорожнього опору, на швидкісні властивості, витрату палива та викиди шкідливих речовин транспортних засобів на заданих маршрутах. Встановлено вплив коефіцієнта дорожнього опору на показники шляхових витрати палива і викидів шкідливих речовин бензинового транспортного засобу категорії М1 при різних швидкостях усталеного руху.

Ключові слова: коефіцієнт дорожнього опору, транспортний засіб, експлуатаційні показники, дорожні умови, маршрут

 

. В статье раскрыты особенности учета влияния дорожных условий, характеризующихся коэффициентом дорожного сопротивления, на скоростные свойства, расход топлива и выбросы вредных веществ транспортных средств на заданных маршрутах. Установлено влияние коэффициента дорожного сопротивления на показатели путевых расхода топлива и выбросов вредных веществ бензинового транспортного средства категории М1 при различных скоростях установившегося движения.

Ключевые слова: коэффициент дорожного сопротивления, транспортное средство, эксплуатационные показатели, дорожные условия, маршрут

The peculiarities of road conditions impact consideration for vehicles speed properties, fuel consumption and harmful emissions on preset routes are presented in this paper. The road conditions are characterized by coefficient of road resistance. The impact of coefficient of road resistance for gasoline M1 category vehicle specific fuel consumption and harmful emissions under different constant speed is found.

Keywords: coefficient of road resistance, vehicle, operational performance, road conditions, route

 

322-330

Моделювання виконання аграрних робіт з урахуванням транспортної складової

 

Modeling of execution of agricultural works taking into account of the transport component

 

 

Соловйова О.О., канд.екон. наук, Пронь С.В., Висоцька І. І., канд.екон. наук

 

 

Soloviovа О. О., Cand. Eс. Sci. (Ph.D.),

Pron S. V., Vysotska I.I,

Cand. Eс. Sci. (Ph.D.)

 

 

В даній статті досліджено процес вирощування сільськогосподарських культур як складну динамічну систему, складність якої полягає у наявності великої кількості різнорідних підсистем, у тому числі й транспортної. Розроблено економіко-математичну модель виконання аграрних робіт.

Ключові слова: математична модель, підсистема, множина операцій, види ресурсів, технологічна карта, авіаційна техніка, наземна техніка.

 

В данной статье исследован процесс выращивания сельскохозяйственных культур как сложную динамическую систему, сложность которой заключается в большом количестве разнородных подсистем, в том числе и транспортной. Разработана экономико-математическая модель выполнения аграрных работ

Ключевые слова: математическая модель, подсистема, множество операций, виды ресурсов, технологическая карта, авиационная техника, наземная техника

In this article the agricultural crops cultivation process has been investigated as a complex dynamic system, the complexity of which consists in a large number of heterogeneous subsystems, including transport. The economic-mathematical model of agricultural work execution has been developed.

Keywords: mathematical model, subsystem, a plurality of operations, the types of resources, technological card, aviation equipment, ground equipment.

 

331-340

Сучасні підходи та технічні рішення при будівництві

та реконструкції трубопровідних магістралей

 

Modern approaches and technical solutions for construction and reconstruction of the pipelines

Кузьмінець М.П., д-р. техн. наук

 

 

 

 

 

 

Kuzminets M.P., Dr. Tech. Sci.

 

В роботі проаналізовано переваги технічних рішень та технологій виконання земляних робіт машинами в умовах близько розташованого діючого трубопроводу з мінімальною зміною його напруженого стану

Ключові слова: ремонт, земляні роботи, робоче обладнання, машина, трубопровід, напружений стан.

 

В работе проанализированы преимущества технических решений и технологий выполнения земляных работ в условиях близко расположенного действующего трубопровода с минимальным изменением его напряженного состояния

Ключевые слова: ремонт, земляные  работы, рабочее оборудование, машина, трубопровод, напряженное состояние.

The paper analyzes the advantages of engineering solutions and technologies for excavation by machines in conditions of a closely located operating pipeline with a minimum change in its stress state

Keywords: repair, earthmovings, working equipment, machine, pipeline, stressed state.

 

341-349

Метод аналізу гідроекологічних часових рядів

 

Method of analysis the hydroecological time series

 

 

Артеменко В.А., Петрович В.В. канд. техн. Наук

 

Artemenko, V. A., Petrovych, V. V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.)

 

Запропоновано простий метод графічного представлення вихідних даних для гідроекологічних часових рядів (метод квазібіфуркаційних діаграм). За допомогою даного метода проаналізовані залежності концентрацій різних речовин від температури води у річках. Встановлено, що аномально високі концентрації йонів спостерігаються переважно у визначених та достатньо вузьких інтервалах температур води. Прояв таких аномальних концентрацій пов'язаний скоріш за все із природньою поведінкою річок, а не впливом антропогенних факторів.

Ключові слова: гідроекологічні часові ряди, метод квазібіфуркаційних діаграм, температура води у річках, аномально високі концентрації йонів.

 

Предложен простой метод графического представления исходных данных для гидроэкологических временных рядов (метод квазибифуркационных диаграмм). С помощью данного метода проанализированы зависимости концентраций различных веществ от температуры воды в реках. Как оказалось, аномально высокие концентрации йонов наблюдаются преимущественно в определенных и довольно узких интервалах температур воды. Проявление таких аномальных концентраций связано скорее всего с естественным поведением рек, а не с влиянием антропогенных факторов.

Ключевые слова: гидроэкологические временные ряды, метод квазибифуркационных диаграмм, температура воды в реках, аномально высокие концентрации йонов.

A simple method graphical representation initial data for environmental time series (methоd of quasibifurcation charts). Using this method to analyze the dependence the concentration of various substances on temperature of river water. Installation in an abnormally high concentration of ions observed mainly in definite and rather narrow temperature range water. The appearance of such abnormal concentration is most likely related river natural behavior but not the effect of various antropogenic factors.

Keywords: ecological time series, method of quazibifurcation charts, temperature of river water, abnormally high concentration of ions.

 

 

350-358

Будівництво екологічно безпечних покриттів автомобільних доріг

 

Construction of the environmentally friendly coating of the roads

 

 

Кірічек Ю.О.,

д-р. техн. наук, Балашова Ю.Б., канд. техн. наук, Дем’яненко В.В., канд. техн. наук, Лук’яненко В.В.

 

Kirichek Yu. О., Dr. Tech. Sci., Balashov Yu. В., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Demіanenko V. V., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.), Lukіanenko V. V.

 

 

У статті розглянуті екологічні проблеми, що виникають при будівництві асфальтобетонного покриття автомобільних доріг. У якості альтернативи асфальтовому покриттю розглянуто застосування збірних полімерних дорожніх плит. Описано перспективу застосування збірних полімерних покриттів в якості високоефективного і економічно обґрунтованого рішення проблем, пов'язаних з експлуатацією дорожніх покриттів в складних природних умовах з антропогенним забрудненням навколишнього середовища.

Ключові слова: автомобільні дороги, дорожнє покриття, екологічні проблеми, збірне полімерне покриття, полімерні дорожні плити.

В статье рассмотрены экологические проблемы, возникающие при строительстве асфальтобетонного покрытия автомобильных дорог. В качестве альтернативы асфальтовому покрытию рассмотрено применение сборных полимерных дорожных плит. Описано применение сборных полимерных покрытий - высокоэффективного и экономически обоснованного решения проблем, связанных с эксплуатацией дорожных покрытий в сложных природных условиях с антропогенным загрязнением окружающей среды.

Ключевые слова: автомобильные дороги, дорожное покрытие, экологические проблемы, сборное полимерное покрытие, полимерные дорожные плиты.

The article describes the environmental problems arising from the construction of asphalt pavement roads. Alternatively, the asphalt surface proposed road team’s polymeric plate. It was investigated that the use of precast polymer coatings will be highly effective and economically feasible solution to the problems associated with the operation of road surfaces in complex natural conditions and anthropogenic environmental pollution.

Keywords: road, pavement, environmental problems, precast polymer coating, plastic road plates.

 

359-367

Утилізація відходів тец при виготовленні бітумомінеральних сумішей

 

Waste disposal chp in the manufacture of bituminous mineral mixtures

 

 

Мозговий В.В., докт. техн. Наук

 

 

 

 

Mozhovyi V.V., Dr. Tech. Sci

 

У статті розглянуто питання утилізації відходів ТЕЦ шляхом використання останніх в якості заповнювача для органо-мінеральних сумішей. Наведені фізико-механічні характеристики ушільненої бітумо-мінеральної суміші різних гранулометричних типів та на різних в’яжучих. Показана можливість направлено регулювати властивості ушільненої бітумо-мінеральної суміші.

Отримані результати свідчать про доцільність застосування ушільненої бітумо-мінеральної суміші сумішей для здійснення ямкового ремонту

Об’єкт дослідження – бітумо-мінеральна суміш.

Мета роботи – Утилізація відходів ТЕЦ при виготовленні бітумомінеральних сумішей.

Методи дослідження – аналітико-експериментальні.

Ключові слова: золошлакові відходи, ТЕЦ, суміші бітумомінеральні гранулометричний склад, фізико-механічні властивості

 

В статье рассмотрены вопросы утилизации отходов ТЭЦ путем использования последних в качестве заполнителя для органо-минеральных смесей. Приведенные физико-механические характеристики ушильненои битума-минеральной смеси различных гранулометрических типов и на различных вяжущих. Показана возможность направленно регулировать свойства ушильненои битума-минеральной смеси. Полученные результаты свидетельствуют о целесообразности применения ушильненои битума-минеральной смеси смесей для осуществления ямочного ремонта.

Объект исследования - битумно-минеральная смесь.

Цель работы - Утилизация отходов ТЭЦ при изготовлении битумоминеральных смесей.

Методы исследования - аналитико-экспериментальные.

Ключевые слова: золошлаковые отходы тэц, смеси органоминеральные гранулометрический состав, физико-механические свойства

He questions of waste management through the use HPP past as a filler to organo-mineral mixes. These physical and mechanical characteristics ushilnenoyi bitumen-mineral mixture of different particle size and different types of binding. The possibility ushilnenoyi sent adjust the properties of bitumen-mineral mixture. The results indicate the feasibility of ushilnenoyi bitumen-mineral mix blends to make pit repair.

The object of study - bitumen-mineral mixture.

Purpose - Disposal of CHP in the manufacture bitumen-mineral mixtures.

Research methods - analytical and experimental.

Keywords: ash-slag CHP, bitumen-mineral mixture, size distribution, physical and mechanical properties

 

368-374

Екологічні проблеми в будівельній індустрії.

полімерні будматеріали

 

Environmental problems in the construction industry.

the polymeric materials

 

Мустяца О.Н., канд. хім. Наук

 

 

 

 

 

Mustiatsa A. N., Cand. Che. Sci. (Ph.D.)

 

В оглядовій статті розглядаються основні екологічні проблеми, які створюються активною діяльністю людини у будівельній галузі, і шляхи їх розв’язування, в тому числі, з застосуванням нової науки – будівельної екології, яка розглядає і дає пропозиції для вирішення багатьох питань, пов’язаних з основними видами техногенних і антропогенних впливів при будівництві і експлуатації будинків і споруд (збереження поверхні землі при будівництві; збереження літосфери і ґрунтових вод; біопозитивні будівельні рішення; природозберігаючі технології будівництва і т.п.). Розглянуто основні полімерні будматеріали матеріали, їх екологічні і фізико-механічні властивості, а також напрямки застосування.

Ключові слова: екологічні проблеми, будіндустрія, полімери, фізико-механічні властивості.

 

В обзорной статье рассматриваются основные экологические проблемы, которые создаются активной деятельностью человека в строительной отрасли, и пути их решения, в том числе, с применением новой науки – строительной экологии, которая рассматривает и даёт рекомендации для решения многих вопросов, связанных с основними видами техногенных и антропогенных влияний при строительстве и эксплуатации зданий и сооружений (сохранение поверхности земли при строительстве; сохранение литосферы и грунтовых вод; биоположительные строительные решения; природосберегающая технология строительства и т.д.). Рассмотрены основные полимерные строителные материалы, их экологические и физико-механические свойства, а также направления их применения.

Ключевые слова: экологические проблемы, стройиндустрия, полимеры, физико-механические свойства.

This survey article examines such themes like main environmental problems created by human activity in the construction industry, also their solutions, particularly with the help of new science called construction ecology. This science makes recommendations for many solutions related to the main types of technogenic and anthropogenic impacts during construction and building exploitation (earth's surface, lithosphere and groundwater’s preservation; bio positive construction solutions, environmentally friendly construction technologies, etc.). Basic polymer construction materials, their ecological, physical and mechanical properties, as well as their application have been examined in this survey article.

Keywords: environmental issues, construction industry, polymers, physical and mechanical properties.

375-388

Визначення кількості забруднюючих речовин, що надходять в атмосферне повітря, використовуючи різноманітні підходи

 

Determination of the amount of pollutants in atmospheric air using a variety of approaches

Рутковська І.А., канд. техн. наук, Федій І.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rutkovskа I. A., Cand. Eng. Sci. (Ph.D.),

Fediі I. S.

 

Обсяг забруднюючих речовин у атмосферному повітрі під час руху транспортних засобів зростає зі збільшенням кількості автотранспорту, його категорій, складу потоку відповідно до Євро норм та супутніх коефіцієнтів. У цій статті кількість забруднюючих речовин визначено на основі співставлення двох методик.

Ключові слова: оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС), розсіювання забруднюючих речовин, гранично допустима концентрація, інгредієнти забруднення.

 

Объем загрязняющих веществ в атмосферном воздухе во время движения транспортных средств растет с увеличением количества автотранспорта, его категорий, состава потока в соответствии с Евро нормами и сопутствующими коэффициентами. В этой статье количество загрязняющих веществ определены на основе сопоставления двух методик.

Ключевые слова: оценка воздействия на окружающую среду (ОВОС), рассеивания загрязняющих веществ, предельно допустимая концентрация, ингредиенты загрязнения

The amount of pollutants in the air while driving vehicles increases with the number of vehicles, its categories of flow according to Euro standards and related factors. This article pollutants identified based on comparison of two methods.

Keywords: environmental impact assessment (EIA), dispersion of pollutants, maximum allowable concentration, ingredient s of contamination.

 

389-395

Відомості про авторів

396-404

About the Authors

405-412